Deník prvňáčka a kronika Dobrodruhů

Co je Deník prvňáčka?
Je to sešit v kroužkové vazbě, který používáme ve třídě každý den – na začátku a konci vyučovacího dne. Na tomto odkazu najdete ukázku jak náš deník vypadá. Žákům slouží jako nástroj pro zaznamenávání celého školního roku – zapisují počasí, vybrané aktivity, které dělali, prázdniny, svátky, kontakty na učitele, rozvrh hodin, harmonogram školního roku, seznam poplatků, třídní pravidla i fotografie žáků naší třídy.
Do deníku vlepujeme týdenní plány, kde se žáci sebehodnotí – hodnotí, jak se jim dařilo plnit týdenní cíle. Pod týdenním plánem je prostor pro podpis rodiče, aby se mohli dozvědět, čemu se ve škole věnujeme. Na stránkách třídy můžete najít doplňující informace k týdennímu plánu a aktuálnímu programu.
Konkrétní cvičení, která jsme ve výuce dělali, najdete ve Škole online v řádku probíraného učiva (zde najdete výstup hodiny) nebo v poznámce vyučovací hodiny - tam naleznete i domácí úkoly.
Jak s deníkem pracujeme?
Každé ráno procházíme zápisy z deníku – žáci si povídají ve dvojicích a poté sdílejí, co se o svém spolužákovi dozvěděli. Pomáhá nám to budovat třídní kolektiv, dává to prostor dětem se lépe poznat a zároveň společně krátce promluvit. Každý tak na začátku dne dostane slovo.
Takto procházíme záznamy od pondělí do čtvrtka – pátek a víkend jsou dobrovolné (kdo by si chtěl zapisovat pro sebe, má v deníku prostor). Do deníku také zaznamenáváme počasí.
V září a říjnu jsme také pracovali se stránkou o našich pravidlech. Žáci měli vždy dva dny na to, aby splnili „bobříky“ vybraných pravidel – pravidlo, na které jsme právě soustředili, jsme měli umístěno na tabuli. Pokud se žákovi či žákyni podařilo pravidlo po celé vyučování dodržovat, získal/a papírek, který si na stránku pravidel nalepil/a.
Systém pravidel a vzkazy v deníku pro rodiče
Od 20. 10. se žáci stávají Strážci pravidel – každý den budou začínat se čtyřmi kartami. Pokud poruší některé třídní pravidlo, o kartu přicházejí. Kdo na konci vyučovacího dne nebude mít žádnou kartu, nezíská razítko do deníku. Učitel pak do deníku napíše komentář, aby měli rodiče přehled o tom, co se ve škole dělo.
Pokud najdete komentář v deníku vašeho Dobrodruha, prosím, podepište jej, abych měla přehled o tom, že o komentáři víte.
Systém přihlíží k individuálním potřebám dětí, kterým bude ve třídě poskytnuta podpora (ať už formou dopomoci asistenta, nebo přizpůsobením výuky – více pohybu, skupinová práce, kompenzační pomůcky apod.).
Razítka
Na konci úspěšného vyučovacího dne získávají žáci razítko. Výběr razítka je náhodný, i když se snažím vybrat takové, které s vyučováním nějak souvisí (např. když jsme probírali písmeno M, dostali žáci razítko motýla, a pak i písmeno M; když jsme se bavili o ovoci, dostali razítko jablka).
Pokud žák není ve škole, razítko zpětně nedostává.
Může se také stát, že žák razítko nedostane z důvodu porušování třídních pravidel (např. opakovaného narušování výuky nebo porušení pravidla STOP). V takovém případě učitelé dopisují do deníku informaci, proč žák razítko nedostal.
Výbava deníku
Na zadní straně deníku se nachází kapsa – do ní si žák může vložit dokumenty a papírky, které odevzdává paní učitelce nebo vychovatelce. Vkládali jsme tam například diplom z adaptačního kurzu.
Co je to Kronika Dobrodruhů?
Kronika je společná knížka, do které zaznamenáváme naše dobrodružství. V první fázi do ní budu vlepovat fotografie toho, co prožíváme ve škole, později bude kronika putovat mezi vámi.
Děti do ní budou zaznamenávat, jak prožily svůj víkend – mohou do ní malovat, vlepovat (fotografie, pohledy, listy…), psát nebo dávat razítka z cest. Vytvořený zápis budeme sdílet v pondělí po víkendu.