Zápis do prvních tříd - II. část

Publikoval Vít Beran
Datum 22.4.2024
Zápis do prvních tříd - II. část

Je zbytečné děti zápisem stresovat. Zkusme z této chvíle udělat slavnostní okamžik, aby byl pro děti příjemný a natěšil je ke vstupu do školy.

V dubnu čeká děti zápis do prvních tříd. Mnozí rodiče k zápisu přistupují jako k první zkoušce, se kterou se dítě setkává na své cestě za vzděláním. Je zbytečné děti zápisem stresovat, ale přesto je dobré s dětmi o zápisu mluvit, odpovídat na jeho otázky, případně rozptýlit obavy z nového prostředí, úkolů a lidí, se kterými se při zápisu setká. Zkusme z této chvíle udělat slavnostní okamžik, aby byl pro děti příjemný a natěšil je ke vstupu do školy.

Jak dítě na zápis připravit?

Odborníci se shodují na tom, že žádná jednorázová speciální příprava nemá význam. Jde spíš o to, zda dítě dosáhlo takzvané školní zralosti.  Tento pojem zahrnuje fyzickou, psychickou i sociální způsobilost dítěte (jde o fyzickou, psychickou, emocionální i sociální zralost organismu, znamená to tedy zralost centrální nervové soustavy). Učitel na základě rozhovoru a vyzkoušením např. některých z níže uvedených aktivit (nemusí být však zcela shodné) sleduje, zda bude dítě schopné zahájit školní docházku a zvládnout požadavky, které na něj v roli školáka budou kladeny. Vedle pojmu školní zralost se rodiče mohou setkat i s pojmem školní připravenost, který postihuje oblast schopností z hlediska vlivu prostředí a výchovy.

Co by mělo dítě znát: základní barvy, geometrické tvary, řadu čísel od jedné do deseti, pojmenovat základní části těla, nakreslit postavu...

Co by mělo dítě rozlišovat: rozdíly v podobných obrázcích, vyhledá, který z obrázků do řady nepatří, pozná, který předmět je větší, který menší a složí je dle velikosti, pozná, co je na obrázku, převypráví příběh, zná básničky, písničky a umí je reprodukovat, rozlišuje hlásky na začátku a na konci slova...

V čem by se mělo dítě orientovat: v časových pojmech – dnes, zítra, včera, ráno, večer, den, noc, v prostoru – nahoře, dole, vedle, pod, nad, vpředu, vzadu, uprostřed, vpravo, vlevo, první, poslední, před, za …

Co by mělo dítě zvládat: hry s prsty (vzájemné dotyky prstů pravé a levé ruky, dotyky palce s ostatními prsty dané ruky), skákání po jedné noze, udrží pozornost již delší časový úsek, nenechá se vyrušit vnějšími podněty, nepřerušuje práci, respektuje autoritu, reaguje na pokyny a je schopné plnit přiměřené úkoly dle instrukcí, je schopné se odpoutat od rodičů – nepláče, komunikuje s dospělým...

Co mohou udělat rodiče pro školní zralost dítěte a pocit úspěchu se zápisu do školy?
Snažte se s dítětem trávit co nejvíce času. Kreslete s ním, modelujte, stříhejte a jinak tvořte. Čtěte mu knížky, společně si je prohlížejte a povídejte si o všem co vaše dítě zajímá. Pokud je třeba, docházejte na logopedii a denně cvičte výslovnost. Učte dítě sebeobsluze. Veďte je k soustředěnosti na daný úkol. U nejistého dítěte se zaměřte na posilování jeho sebedůvěry. Každá chvilka, kterou strávíte se svým dítětem, se vám mnohonásobně vrátí.

Další podrobnosti k zápisu najdete například: Jak probíhá zápis do školy? • pexo.cz

Konkrétní informace k zápisu v kunratické škole naleznete:

Mgr. Jana Kopecká

Článek najdete i v Kunratickém zpravodaji na straně 16: zpravodaj-kunratice_2-2024_web.pdf (praha-kunratice.cz)