Školní psycholožka PhDr. Kateřina Fořtová

Významnou odbornicí našeho školního poradenského pracoviště je naše školní psycholožka. Její pracovní náplň má opravdu široký záběr.
Stránky projektu OPPA - Aktuality - O projektu - Dokumenty - Školní psycholožka PhDr. Kateřina Fořtová - Tým školního poradenského pracoviště na ZŠ Kunratice - Závěrečná konference - Uzavření projektu OPPA
Náplň práce školního psychologa:
• koordinuje pedagogicko-psychologické poradenství ve škole
• pracuje s celým systémem školy (vedení, pedagogický sbor, třídní učitelé, žáci, rodiče žáků)
• podílí se na vytváření strategií a programů zaměřených na podporu rozvoje osobnosti žáků• podílí se na vytváření a realizaci preventivních programů zneužívání návykových látek a negativních jevů v chování žáků
• podílí se na monitorování problémových projevů chování, pravidelně provádí analýzy a návrhy konkrétních opatření
• pracuje průběžně s žákovskými kolektivy a ovlivňuje prostřednictvím sociálního učení sociální klima školních tříd a potažmo celé školy
• podílí se na přijímacím řízení žáků
• provádí komplexní diagnostiku orientovanou na zjišťování příčin poruch učení a chování
• zjišťuje individuální předpoklady pro uplatňování a rozvíjení schopností a nadání žáků
• provádí prevenci školní neúspěšnosti
• provádí krizovou intervenci a neodkladná psychologická vyšetření žáků
• provádí pedagogicko-psychologickou diagnostiku v souvislosti s profesní orientací žáků
• koordinuje kariérové poradenství s ostatními subjekty, které poskytují specializované služby kariérového poradenství (PPP, úřady práce…)
• odborně a metodicky pomáhá učitelům zavádět a aplikovat pedagogicko-psychologické poznatky do vzdělávacího procesu
• poskytuje konzultační pomoc rodičům nebo jiným osobám odpovědným za výchovu
• zajišťuje koordinaci poskytovaných služeb s ostatními subjekty, zejména PPP,SPC,SVP
• zajišťuje koordinaci služeb poskytovaných dalšími odborníky ve státním i nestátním sektoru
Nadstandardní činnosti:
• osvětová, přednášková a vzdělávací činnost
• pomoc při organizaci zážitkové pedagogiky a volno časových aktivit
• pomoc s konkursními řízeními vyhlašovanými školou
• školní psycholog může nabízet i jiné druhy nadstandardních činností, např. skupinovou psychoterapii podle toho, v čem získal další odborné vzdělání a v souladu s potřebami školy
PhDr. Kateřina Fořtová sestavila metodiku pro pedagogy: Jak pracovat s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami v rámci školního poradenského pracoviště (ŠPP). Tato metodika vznikla v rámci KA01 projektu "Nastavení funkčního modelu integrace dětí se SVP s cílem dosáhnout jejich osobního maxima a začlenit je úspěšně do třídních kolektivů" .
Činnost školního psychologa je částečně podpořena projektem RAMPS-VIP III
(Rozvoj a metodická podpora poradenských služeb – VIP III) do kterého je škola zapojena a který je zaměřen na zvýšení kvality poskytovaných služeb ve školách a školských poradenských zařízeních. Tyto služby jsou poskytovány z uvedeného projektu v našem případě školním psychologem. Na dalších školách projekt podporuje školní speciální pedagogy, metodiky pro školní poradenská pracoviště a další odborné pracovníky.