ZŠ Kunratice – škola, kde se učí děti i učitelé

Publikoval Vít Beran
Datum 6.10.2025
ZŠ Kunratice – škola, kde se učí děti i učitelé

Když se učí děti, učíme se i my.
Taková je ZŠ Kunratice – škola, která se za osmnáct let proměnila v živé, přemýšlivé a spolupracující společenství.
Učíme se společně, protože chceme, aby se každé dítě učilo naplno a s radostí.

Procházel jsem zpětně výroční zprávy naší školy za dobu mého působení ve funkci ředitele školy a znovu jsem viděl jednu velkou, radostnou nit: proměnu školy v živé, učící se společenství, kde „škola je pro všechny“ a kde se každý žák může učit naplno a s radostí.

Do role ředitele školy jsem po konkurzu nastoupil v druhém pololetí školního roku 2006/2007 s jasným vzkazem: otevíráme dveře všem dětem, diferencujeme výuku, posilujeme projekty, kroužky i Dětský parlament.

Vznikl náš Školní vzdělávací program „KUK – Komunikace – Učení – Kooperace“ a zároveň jsme měnili kulturu v celé sborovně: dobrá škola stojí na učitelských osobnostech, spolupráci a profesním růstu.

Naše učení jsme propojili s metodologií programu Čtením a psaním ke kritickému myšlení, která se stala základním kamenem našeho čtenářsko-pisatelského zaměření.

Nový areál jsme kolaudovali v srpnu 2007. Ve škole bylo 15 tříd a 354 žáků. Rekonstrukce a dostavba areálu proměnila prostředí, ale to nejdůležitější se dělo uvnitř hodin – a všimly si toho i univerzity, když k nám začaly posílat studenty na praxe.

Další roky (2008–2011) přinesly prudký růst: z přibližně 15 tříd jsme se rozšířili na 24 tříd a počet žáků brzy překročil 600. Vybavili jsme školu moderními pomůckami, rozběhli partnerské programy (např. s Nakladatelstvím Fraus), otevřeli desítky kroužků a propojili školu s komunitou.

V roce 2010 jsme se stali jednou ze dvou pilotních škol projektu Pomáháme školám k úspěchu (PŠÚ). Tady se začala psát naše „dlouhá vlna“ pedagogické kvality – rozvoj čtenářství a pisatelství jako základ porozumění, učení a kritického myšlení. Cílené vzdělávání učitelů, párová výuka, otevřené hodiny, sdílení a bezpečná zpětná vazba podporovaly formativní hodnocení a tím i motivaci žáků k učení.

Do výuky vstoupily programy Ekoškola, GLOBE, Vzdělání 21, Comenius i Rodiče vítáni – všechny posilovaly otevřenost a partnerství s rodiči i obcí. Česká školní inspekce opakovaně oceňovala náš stabilní, koncepční růst.

V období 2011–2016 jsme systematicky překlopili naše ambice do každodenní praxe: plánování od cílů učení, sledování „důkazů učení“ každého žáka, formativní hodnocení a porozumění dopadu výuky.

Zavedli jsme interní mentory - průvodce, seminární dny „od učitelů pro učitele“ a plány osobního pedagogického rozvoje (POPR) propojili s porozumění dopadu vedené výuky na učení žáků.

Počet žáků v lokalitě a zájem o vzdělávání na naší škole nás přiměly otevírat tři paralelní třídy v ročnících; přicházeli noví kolegové a kultura spolupráce držela kvalitu v růstu. Čtenářsko-pisatelský přístup se stal přirozenou součástí výuky ve všech předmětech – jako cesta k porozumění, formulaci myšlenek a samostatnému učení.

Další období v projektu Pomáháme školám k úspěchu (2016–2019) jsme spojili s cestou k novému školnímu kurikulu a třemi „S“: Společně plánovat – Společně učit – Společně vyhodnocovat. Na dále jsme rozvíjeli párovou výuku i s podporou spolku PATRON.

Vznikly modely „Stavíme nový dům“ pro 1. a 6. ročník, přibylo výukových bloků a projektů, učení směřovalo k principu „méně témat, více do hloubky“. Čtenářství a pisatelství jsme začali vnímat jako vstupní bránu ke všem oborům – děti čtou, píší, přemýšlejí a mluví o tom, co a proč se učí. Učitelé rostli jako pedagogičtí lídři – uvnitř školy i směrem ven.

Během distanční výuky (2020/2021) jsme obstáli jako tým lidí: sjednotili jsme komunikační platformy, udrželi formativní přístup a naplno rozvinuli „plánování pozpátku“ – od cílů k důkazům učení a teprve pak k aktivitám. I díky naší školní IT podpoře jsme si poradili technologiemi a tím i s výukou „na dálku“. Technologicky jsme podpořili i děti, které doma neměli potřebné vybavení. To, co jsme se naučili online, se stalo trvalou součástí prezenční výuky – včetně práce s textem, argumentací a psaním, které posilují samostatnost a odpovědnost žáků.

V posledních letech (2021–2024) jsme navázali projektem Demokratická kultura: sebeřízení učení, odpovědnost, pravidla a respekt v komunitě. Vznikla „hnízda“ – učící se skupiny kolegů vedené interními průvodci, našimi učitelskými lídry. Ti postupně převzali vedení a podporu svých kolegů a provázejí je jejich pedagogickým rozvojem – s dopadem na každodenní kvalitu.

Z pilotní školy projektu PŠÚ jsme se stali školou, která v rámci lokality Praha propojuje skupinu zapojených škol. Otevíráme výuku desítkám hostů a sdílíme praxi napříč sítí. Patnáct let s PŠÚ znamená tisíce drobných kroků, ale jeden velký výsledek: kulturu čtenářsky a pisatelsky zaměřené školy, v níž se učí děti i dospělí.

Naším cílem je nové kurikulum, které rozvíjí čtenářství, pisatelství, demokratickou kulturu a odpovědnost za vlastní učení. V centru stojí dítě – ať už je mimořádně nadané, má odlišný mateřský jazyk nebo specifické poruchy učení. Každé z nich má právo růst, zkoumat a být úspěšné.

Proto jsme se v minulém školním roce 2024/2025 pustili do vývoje nového Školního vzdělávacího programu – nového kurikula. Díky týmové spolupráci se daří vědomě sledovat, kde jsou naši žáci, jaké mají vzdělávací potřeby, a na základě toho plánovat výuku tak, aby měla co největší vliv na jejich učení. Základní linkou nového ŠVP zůstává čtenářství a pisatelství napříč obory – jako nástroj myšlení, porozumění světu a vyjadřování. Pokračuje spolupráce učitelů napříč ročníky i v předmětových týmech. Zahájili jsme první rok s novým integrovaným předmětem Přírodní vědy, který rozvíjí badatelské myšlení a práci s textem.

Do školy se již téměř nevejdeme. Ve 27 třídách máme na 780 žáků.

Naši učitelé patří mezi oceněné v Global Teacher Prize Czech Republic – jsou mezi vítězi, finalisty i semifinalisty. Mnozí nominaci odmítnou. Nominovali je rodiče, kolegové i vedení školy, protože jejich práce má skutečný dopad na děti i kulturu celé školy. Těší nás, že uznání, které v soutěži získávají, odráží každodenní kvalitu výuky, spolupráci i důvěru, na nichž naše škola stojí.

Po vyučování škola žije dál – děti mají bohatou nabídku programů pro volný čas v kroužcích DDM „Dům Um“ i v řadě zájmových a sportovních aktivit, které pořádají nájemci prostor naší školy. Škola tak slouží dětem, rodičům i široké komunitě v obci.

Co z osmnáctileté cesty vnímám nejsilněji? Co se daří?

  • Trvalá inkluze a péče o každé dítě.
    Od talentovaných po ty s podporou – vždy s respektem k potřebám a s partnerstvím rodičů i odborníků.
  • Budování profesní komunity učitelů.
    Párová výuka, mentoring, otevřené hodiny, sdílení a odvaha vidět vlastní dopad na učení žáků; úzká spolupráce s fakultami připravujícími budoucí učitele.
  • Učení které je smysluplné a viditelné.
    Cíle → důkazy učení → aktivity; formativní hodnocení; čtenářství a pisatelství jako cesta k porozumění; badatelské a matematické gramotnosti; rozvoj žákovských kompetencí.
  • Škola jako srdce obce.
    Moderní areál, komunita rodičů sdružených ve spolku PATRON, projekty, které propojují školu se světem; areál sloužící široké veřejnosti.
  • Stabilní růst kvality.
    Potvrzený zájmem rodin, inspekčními závěry i rolí lídra v síti škol.
  • Podpora zřizovatele.
    Vše, čeho dosahujeme, je možné i díky dlouhodobé podpoře naší radnice. Ta trvá – a bude vidět i v příštích letech: do října 2026 vyroste v areálu školy nová tělocvična se zázemím a recepcí sportovního areálu a také nové venkovní hřiště.

A tak si dnes, s pokorou i hrdostí, mohu jako ředitel školy říct:
ZŠ Kunratice je dobrá adresa.
Ne proto, že máme hezké budovy či technologie, ale proto, že společně budujeme prostředí, kde se děti učí naplno a s radostí, řídí si své učení a respektují sebe i druhé.

Ne všechno se nám vždy daří. Každý den přináší nové výzvy, chyby i hledání cest. Ale právě v tom je síla učící se školy – že se z chyb učíme, že o nich mluvíme a že společně hledáme, jak být lepší. Platí, že při učení stále jsme v něčem na začátku.

Velké poděkování patří všem dětem, které jsou v učení vytrvalé. Mnohé to nemají jednoduché – ať už proto, že se učí v jiném jazyce, nebo protože se potýkají se specifickými poruchami učení nebo chování. Právě jejich úsilí, odvaha a pokroky dávají našemu učitelskému úsilí smysl.

Děkujeme také rodičům, kteří nás podporují, důvěřují nám a pomáhají vytvářet prostředí, kde může růst každé dítě. Bez jejich spolupráce, trpělivosti a otevřené komunikace by naše škola nebyla tím, čím je.

A my – učitelé a zaměstnanci školy – se učíme s dětmi, od sebe navzájem i od života kolem nás.
To je náš skutečný rozvoj. A v tom chceme a má smysl pokračovat.

Vít Beran, ředitel školy