Náměty na přípravu doma

Publikoval Veronika Kotková
Datum 3.9.2023
Náměty na přípravu doma

Máte-li doma natěšeného školáka, který si chce procvičovat na školu i nad rámec domácích úkolů, nebo cítíte-li, že vaše dítě potřebuje trochu extra procvičování navíc, zde najdete tipy na činnosti, které můžete dělat doma. Seznam činností budu postupně rozšiřovat, jak se v učení ve škole budeme posouvat.

Matematika

  • Počítejte předměty, prsty, tečky na kostce,… Ujistěte se, že pohyb ruky dítěte je v souladu s jeho hlasitým počítáním, tzn. že pokud před něj postavíte pět víček, dítě napočítá do pěti a ukáže na pět víček. Později můžete počítat počet tlesknutí, dupnutí, počet dřepů,…
  • Ujistěte se, zda dítě dokáže na prstech ukázat zadaný počet. Pokud např. řeknete dítěti, aby ukázalo tři prsty, šest prstů apod., mělo by dítě být schopno ukázat správný počet (téměř) okamžitě. Pokud se toto nedaří, dítě neukáže správný počet prstů, nebo si prsty musí po jednom spočítat, aby došlo ke správnému počtu, trénujte to pravidelně. Když se toto dětem bude dařit, bude se jim snáz sčítat a odčítat pomocí prstů.
  • Dávejte dětem ústně příklady na sčítání a odčítání do 5, případně když už se jim to bude dobře dařit, tak do 10. Děti mohou počítat na prstech či pomocí jiných pomůcek (např. víčka, pastelky apod.), dokud si příklady nezafixují a nebudou znát jejich řešení "z hlavy".
  • Pokud dětem půjde dobře ústní řešení příkladů na sčítání a odčítání, můžete jim zkusit zadávat příklady písemně.
    • Těžší variantou je, že dítěti zadáte příklad ústně, ono ho zapíše písemně a teprve potom vyřeší.
    • Ještě těžším úkolem je, že dítěti zadáte příklad formou slovní úlohy (např. Když mám pod stromečkem 5 dárků a tři jsem už rozbalila, kolik jich ještě můžu rozbalit?), dítě zapíše příklad (5 - 3 = ) a vyřeší. Nenuťte ale děti zapisovat slovní úlohy formou zápis - výpočet - odpověď. To opravdu není nutné. Úplně stačí, když dítě dokáže zapsat příklad, případně vám ústně říct, jaká je odpověď.
  • Na procvičení sčítání a odčítání můžete využít úkoly z online stránky Školákov.
  • Zajímejte se, co dítě v matematice dělalo, co a jak v učebnici vyřešilo. Ptejte se dítěte, jak „se to dělá“. V žádném případě dítěti neraďte, nedoporučujte postup, jak byste to řešili vy. Nechceme dětem předat hotový poznatek, který časem zapomene, ale nechat ho objevovat, přicházet na princip, rozumět a chápat.

 

Český jazyk

Sluchová analýza

  1. řeč robotů: rozklad slov na hlásky
    • děti překládají „robotštinu“: Co znamená P-E-S? Co znamená K-Ů-Ň? T-A-L-Í-Ř? (Začínejte od kratších slov, postupně prodlužujte. Hláskujte slova tak, jak se vyslovují, ne jak se píší – např. DĚTI vyhláskujeme jako Ď-E-Ť-I, oběd jako O-B-J-E-D. Pokud s tímto děti mají velké potíže, doporučuji dát jim na výběr, např. na stole před dítětem leží tužka, pero, guma, sešit a penál, vyhláskujte G-U-M-A a úkolem dítěte je ukázat, jaký předmět jste vyhláskovali.)
      1. Můžete hrát hry typu „Dotkni se Ž-I-D-L-E.“ „Přines mi P-O-L-Š-T-Á-Ř.“
    • děti překládají do „robotštiny“: Jak se řekne PES? (Dítě vyhláskuje P-E-S.) Jak se řekne ZIMA? (Dítě řekne Z-I-M-A.) Začínáme opět od kratších slov. Pokud dítě činnost baví, můžete spolu mluvit i „tajnou řečí“, tzn. hláskovat části vět nebo i celé věty. (C-O M-Á-M-E D-N-E-S K O-B-J-E-D-U?)

 

Čtení písmen

Tipy na procvičování:

  • Hledejte probraná písmenka v názvech novinových článků, ve městě na cedulích, názvech obchodů, v knihách psaných velkými tiskacími písmeny apod.
  • Napište/natiskněte dětem probraná písmenka na samostatné lístečky.
    • Děti mohou zvedat lístečky se zadanými písmenky (Zvední písmenko A. Zvedni O.), mohou číst písmena, která jim ukazujete.
    • Můžete dítěti ukázat tři lístečky s písmenky, dítě si je zapamatuje, pak lístečky otočíte, promícháte a dítě hádá, kde je které písmeno.
    • Můžete schovat lístečky s písmeny po místnosti, dítě lístečky hledá, přinese vám a musí správně přečíst písmeno, čímž získá bod.
    • Můžete vytvořit dvě sady probraných písmen a hrát s dítětem pexeso.

 

Čtení slov

V genetické metodě čteme slova tak, že nejprve přečteme všechna písmena (např. M-Á-S-L-O), pak rovnou celé slovo dohromady (MÁSLO). Slova nedělíme na slabiky. Pokud ovšem nějaké dítě samo od sebe začne číst slova přes slabiky a vyhovuje mu to, je to v pořádku. Prosím však, abyste děti na slabikování cíleně nepřeučovali, pokud s tím nezačnou sami. Bývá to pro ně pak matoucí, že jinak čtou s vámi a jinak ve škole.

Tipy na procvičování:

  • Začínejte od kratších slov (já, ne, co, tam, les,...) a postupně zkoušejte číst delší slova. Čtěte s dětmi slova ve městě na cedulích, nápisech, doma v novinách, knížkách apod. Hlavně ze začátku se vždy ujišťujte, že dítě rozumí slovu, které přečetlo (aby děti nečetly jen mechanicky, bez porozumění). Můžete například napsat dětem slova na lístečky a děti je přiřadí k obrázkům, předmětům kolem sebe apod.
  • Pokud už se dětem čtení slov dobře daří, můžete zkoušet skládat slova z písmen - napište dětem velká písmena na jednotlivé lístečky, řekněte slovo, dítě z lístečků s písmeny slovo poskládá. Pro začátek je jednodušší dát dětem pouze písmena, která na dané slovo potřebují.
  • Můžete si s dětmi vytvořit pexeso - na jeden lísteček napište velkými písmeny slovo, na druhý lísteček dítě namaluje obrázek daného slova. Až budete mít dostatek dvojic, můžete si zahrát hru.
  • Lístečky s napsanými slovy můžete využít i tak, že je poschováváte, děti se vydají lístečky hledat, když najdou, přečtou, co je na lístečku napsáno, pak si mohou počítat bod.

 

Čtení vět

Děti by měly být schopny většinu slov a vět již přečíst. S delšími slovy jim můžeme ještě pomáhat, pokud je zatím samy nezvládají přečíst. Čteme tak, že nejprve přečteme jednotlivá slova (po písmenech, pak dohromady), nakonec přečteme větu dohromady, tedy slova už nehláskujeme, ale přečteme rovnou.

Pozor, většina dětí ještě neumí přečíst skupiny BĚ, PĚ, VĚ, MĚ, ještě jsme se je neučili.

Tipy na procvičování:

  • Pište dětem vzkazy. Můžete jim je vložit třeba do svačiny, aby si je přečetly ve škole.
  • Napište dětem nějaký pokyn, který mají vyplnit (např. UDĚLEJ DVA DŘEPY. TŘIKRÁT VYSKOČ. OTOČ SE DOKOLA.). Když dítě pokyn správně vyplní, máte ověřeno, že čte s porozuměním.
  • Čtěte společně knížky. Doporučuji pro ně pořídit/půjčit knihy určené pro genetickou metodu čtení - psané velkými písmeny. Zatím však neočekávejte, že děti budou číst samostatně delší dobu v kuse, čtení pro ně může stále být velmi náročné. Podle zdatnosti dítěte se můžete ve čtení střídat – dítě přečte např. jednu větu, vy zbytek odstavce. Později se střídáte po odstavcích, stránkách… Až se dítě dostane do bodu, kdy si může číst samostatně a činnost si užívá. Poté je stále vhodné si s dítětem povídat o tom, co čte – částečně proto, abyste se ujistili, že čte s porozuměním, částečně abyste podpořili jeho kladný vztah ke knihám a čtenářství.

 

Malá písmena

Malá písmena zatím nepíšeme, ale pouze čteme. 

Tipy na procvičování:

  • Využijte kartičky s písmeny z učebnice Už čteme a píšeme sami. Děti k sobě přiřazují tvary velkých a malých písmen.
  • Otevřete s dětmi knížku psanou malými tiskacími písmeny a chtějte po nich, aby vám ukázaly písmeno, které řeknete.
  • Hledejte malá písmena kolem sebe - v nápisech, na cedulích, na plakátech apod.
  • Můžete si vytisknout velká a malá písmena na kartičky a zahrát si pexeso.

 

Psaní písmen

Zatím se učíme psát velká písmena. Tvary velkých písmen nevázaného písma většinou vypadají stejně jako velká tiskací písmena, ale není to tak vždy (např. písmeno M). Prosím, sledujte v Písance, jak písmeno vypadá a odkud se začíná. V Písance je vždy začátek, odkud se má písmeno psát, označen výraznějším puntíkem a šipkou naznačující směr. Obecně platí, že píšeme tahy z vrchu dolů a z leva do prava. (Leváci mohou u některých písmen dělat tahy z prava do leva). Většina písmen se začíná psát nahoře pohybem směrem dolů.

Tipy na procvičování:

  • Pište písmena na mazací tabulku.
  • Můžete zkusit psát prstem do mouky, písku apod.
  • Pokud mají děti při psaní ztuhlou ruku, doporučuje se psát na větší formát - vzít si třeba papír A3 a psát vestoje uvolněnou paží přes celý papír.

 

Psaní slov

Než dítě začne slovo psát, je dobré si ho vyhláskovat. Např. má-li dítě napsat slovo SLON, nejprve si ho řekne "po písmenkách", tedy S-L-O-N, pak teprve začne psát. Pozor na dodržování mezer mezi slovy. Ve škole si říkáme, že za napsané slovo položíme prst a teprve za prst začneme psát slovo další.

Tipy na procvičování:

  • Než dítě vůbec začne slova psát, je dobré procvičit skládání slov z písmen. Můžete využít kartičky s písmeny. Řeknete dítěti slovo a ono ho z písmen poskládá. 
    • Pokud je tento úkol pro dítě ještě těžký, je lépe volit krátká slova.
    • Dalším zjednodušením je, že dítěti předem řeknete, jaká písmenka si má připravit. (Např. Připrav si písmena N, S, O a L. Poskládej slovo SLON.)
  • V papírnictvích bývají k dostání razítka s písmeny. Chcete-li, můžete je dětem pořídit. Doma si pak z razítek může tiskat slova.
  • Až bude dítě bezpečně zvládat skládání slov z písmen, můžete přejít na samotné psaní. Zpočátku můžete zkusit psát na mazací tabulku. Můžete si třeba zahrát hru, že dítěti diktujete slovo, dítě ho zapíše, a za každé správně napsané slovo dostane bod.
  • Můžete si vytvořit pexeso na slova. Na polovinu kartiček dítě namaluje obrázek, na druhou polovinu napíše slova. Poté si spolu můžete pexeso zahrát.

Dobrým zdrojem na procvičení čtení a psání je online stránka školákov: https://skolakov.eu/cesky-jazyk-1-trida/budu-dobre-cist-2 

 

Říkejte si s dětmi dětské říkanky, básničky, písničky. Tleskejte do jejich rytmu. Procvičujete tím sluchovou paměť, slovní zásobu, rytmické cítění atd. Vše se dětem bude hodit napříč předměty. 

 

Co s dětmi, které již čtou?

  • Vůbec to nevadí. Ujistěte se, že se jim dobře daří aktivity popsané v předchozích odstavcích. Pokud se jim něco z toho nedaří, procvičujte to, pomůže jim to zlepšit kvalitu čtení i psaní.
  • Nebuďte překvapení, pokud i zdatný čtenář bude od vás chtít, abyste mu předčítali – je to stále velice příjemná činnost, která prohlubuje vztah ke čtení i vztah mezi vámi a dítětem, a tedy je žádoucí ji občas zařadit, dokud má dítě zájem.
  • Povzbuzujte dítě, které už umí číst, ke čtení, i když jeho spolužáci ještě tak dobře nečtou. V žádném případě nechceme, aby dítě „počkalo“, až ho ostatní doženou. Chceme, aby se každé dítě rozvíjelo svým tempem a na úrovni, na které se zrovna nachází.