Informace pro rodiče z prvních třídních schůzek

Publikoval Veronika Kotková
Datum 3.9.2023
Informace pro rodiče z prvních třídních schůzek

Informace z třídních schůzek, které proběhly 4. 9. 2023

Učitelé

První týden ve škole

  • úterý a středa – 2 vyučovací hodiny (konec výuky v 9:40)
  • čtvrtek a pátek – 3 vyučovací hodiny (konec výuky v 10:45)
  • Vyzvedávání z družiny je možné po celý týden kdykoliv a i bez čipu. Od dalšího týdne se již vyzvedávání dětí řídí pravidly družiny.
  • Obědy budou od úterý 5. 9. vždy od 11:20.

Dokumenty

  • posudek o zdravotní způsobilosti: Potřebujeme zpět co nejdříve, nejpozději do adaptačního kurzu!
  • katalogová karta: Prosíme o pečlivou kontrolu, zvláště u kontaktních údajů (telefon, e-mail) a státní příslušnosti.
  • přihláška na adaptační kurz: Potřebujeme zpět do adaptačního kurzu!

Variabilní symbol

Každé dítě má svůj jedinečný variabilní symbol. Ten dostáváte na první třídní schůzce. Při platbách na účet školy je vždy nutné variabilní symbol uvést.

Pomůcky do školy

  • Penál: Měl by obsahovat dvě ořezané trojhranné tužky, gumu, ořezávátko, pastelky, dva píšící fixy na tabulku. Nedávejte dětem do penálu nůžky! Budou k dispozici ve třídě. Prosím o pořízení vlastních vhodných nůžek pouze rodiče leváků.Kontrolujte, prosím, pravidelně s dítětem, zda má v penálu vše potřebné a vše ořezané.
  • Tělocvik: Do látkového pytlíku dítěti zabalte: Dvoje boty – jedny na venkovní hřiště, jedny se světlou podrážkou do sportovní haly. Tričko s krátkým rukávem, dlouhé kalhoty, kraťasy, mikinu. Vše z pružného materiálu vhodného na sport. Děti s dlouhými vlasy si budou na tělocvik nosit také gumičku a budou mít vlasy z bezpečnostních důvodů stažené.
  • Výtvarná výchova: Děti budou potřebovat staré velké tričko (třeba po rodičích), které půjde natáhnout i přes mikinu/svetr. Nedoporučujeme zástěrky. Dále prosíme o omyvatelný ubrus na lavici. Nedoporučujeme pevné podložky. Ještě si děti přinesou dva štětce – plochý a kulatý.
  • Lahev na pití zvolte takovou, aby se dítěti dobře otevírala a zavírala.
  • Na pracovní listy pořiďte, prosím, složku s drukem.
  • Co můžete, prosím, podepište.
  • Prosíme, aby každý přinesl do třídy dvoje kuchyňské utěrky na utírání rukou a jedny papírové kapesníky v krabici.
  • Na začátku si mohou děti do školy nosit plyšovou hračku či jiný předmět, který dítěti přináší pocit bezpečí. Postupně se budeme snažit nechávat plyšové kamarády v aktovce a vytahovat až o přestávce, až je nakonec nebudeme potřebovat vůbec.
  • Nedoporučujeme dávat dítěti do školy jiné hračky. Pokud dítě hodně chce, nezakazujeme to, ale rozhodně nedoporučujeme, aby si nosilo drahé předměty.
  • Nedoporučujeme dávat dítěti do školy mobilní telefon. Pokud je to nutné, telefon musí být vypnutý (nestačí jen vypnout zvuky) a po celou dobu pobytu ve škole schovaný v aktovce. Když bude dítě potřebovat telefon použít v areálu školy, dovolí se u někoho dospělého.

Absence dítěte

Absence z důvodu nemoci:

  • V první den absence nejpozději do 7:40 mi dejte vědět, že dítě nedorazí do školy. Můžete mi buď poslat SMS, nebo dítěti rovnou napsat omluvenku přes školu online.
  • Omluvit absenci dítěte lze jedině přes školu online. Zde najdete návod, jak na to: https://aplikace.skolaonline.cz/dokumentace/KS/verejnost/ Žádná jiná forma omlouvání není platná. Neomluvené absence dětí vedou až ke zhoršené známce z chování.
  • Absence dítěte musí být omluvena nejpozději do dvou dnů od té doby, co se dítě vrátilo do školy. Poté se absence mění na neomluvenou.
  • Jakmile se nemocné dítě cítí lépe, může si doma doplňovat úkoly podle informací u týdenního plánu – odkaz Úkoly pro chybějící děti.https://www.zskunratice.cz/zaci/tridy/1-a/tydenni-planyZa doplnění učiva, které dítě zameškalo absencí, odpovídají rodiče. Doplnění úkolů nekontroluji, ale očekávám, že si dítě eventuálně (doma, nebo až po návratu do školy) vše doplní a bude s námi moct pokračovat v učení dál.
  • Pokud dítě nebude mít doma učebnice a další pomůcky, napište mi zprávu a já vám nechám košík s pomůckami dítěte na recepci školy, kde si ho můžete přijít každý den do 17:00 vyzvednout. Další možností je, že vám pomůcky vyzvedne starší sourozenec nebo spolužák ze třídy.

Plánovaná absence z důvodu dovolené apod.:

  • Bude-li dítě chybět 1 – 2 dny, informujte mě předem e-mailem a absenci omluvte přes školu online.
  • Pokud bude dítě chybět 3 a více dnů, je nutné zažádat o uvolnění, a to vyplněním následujícího formuláře: https://www.zskunratice.cz/files/editor/2/files/formulare/2010/zadost_o_uvolneni.pdf Vyplněný formulář mi pošlete po dítěti alespoň 3 pracovní dny před začátkem absence, jinak nemusíme stihnout uvolnění schválit. Poté opět omlouváte dítě přes školu online.
  • Uvolňujeme na max. jeden týden za pololetí.
  • Poslední den před plánovanou absencí si dítě ze školy vezme všechny potřebné učebnice a pomůcky.
  • Během absence si dítě doplňuje úkoly dle týdenního plánu – odkaz Úkoly pro chybějící. Za doplnění úkolů opět zodpovídají rodiče.
  • Snažte se hlavně z počátku plánované absence dítěte minimalizovat – pro dítě je velký úkol zvyknout si na nový školní režim. Každé vytrhnutí z tohoto režimu znamená, že si na něj musí poté opět zvykat.

Český jazyk

Učíme se číst a psát genetickou metodou:

čtení:

  • Nečteme po slabikách, ale přečteme písmenka a pak rovnou celé slovo (např. M-Á-M-A -> máma).
  • září – říjen: Naučíme se všechna velká tiskací písmena.
  • listopad: Začneme číst nejprve kratší slova (JÁ, PES,…), postupně delší slova. Dle možností dětí začneme číst i věty.
  • prosinec: Budeme číst texty.
  • leden/únor: Naučíme se malá tiskací písmena. Dál budeme trénovat na přiměřených textech čtení s porozuměním. Zařadíme dílny čtení.

psaní:

  • V první třídě se budeme učit psát pouze nevázaným písmem.
  • Během druhé třídy se pak seznámíme i s běžnějším – vázaným písmem. Naučíme se ho číst a vyzkoušíme si ho. Kdo bude toto písmo preferovat, může se jím pak naučit psát ve třetí třídě.
  • září – říjen: Při seznamování s novými písmeny si vyzkoušíme, jak se píšou. Ještě však písmena psát moc nebudeme. Důraz bude na uvolňovací cviky.
  • listopad – prosinec: Naučíme se psát velká písmena nevázaného písma.
  • leden – únor: Budeme psát slova, texty velkými písmeny, dokud se ve čtení bezpečně neseznámíme s malými tiskacími písmeny. Zařadíme dílny psaní.
  • od cca března: Naučíme se psát malá písmena nevázaného písma. Dál budeme zkoušet psát smysluplné texty.
  • Při domácích úkolech z psaní, prosím, důsledně hlídejte správné držení tužky.

Podle toho, jak budou děti zvládat, můžeme projít výše popsané fáze rychleji či pomaleji.

Matematika

Na naší škole se na prvním stupni učí pouze metodou profesora Hejného. Popsané principy této metody najdete zde: https://www.h-mat.cz/principy Oproti předchozím rokům měníme nakladatelství učebnic, metoda ovšem zůstává stejná.

Jak děti podpořit jako rodiče:

  • Ptejte se dětí, co v matematice vyřešily a jak. Nechávejte si od nich vysvětlit jednotlivá prostředí.
  • Nevysvětlujte, neukazujte dítěti postupy řešení, dokonce ani, když si neví rady. Chceme, aby si děti poznatky budovaly, ne aby je pouze přijímaly od dospělých.
  • Pokud se vám zdá, že dítě opravdu něčemu nerozumí a neumí si s tím poradit, pošlete ho za mnou, případně mi napište e-mail.

Domácí úkoly

Děti dostanou krátký domácí úkol každý den od pondělí do čtvrtka. Víkend je na odpočinek. Úkoly budou označené červeným puntíkem. Občasné dobrovolné domácí úkoly označíme modrým puntíkem – ty děti splnit mohou, ale nemusí. 

Informace o tom, jaké je úkol, nikam pro rodiče nepíšeme. Snažíme se vést děti k samostatnosti, a tedy chceme, aby samy měly přehled o tom, co mají za úkol.

Když dítě domácí úkol zapomene, nic se neděje. Veďme děti k tomu, aby se samy přišly ráno omluvit, že ho nemají. Pak si úkol doma dodělají a druhý den přinesou ukázat. Pokud by dítě úkoly zapomínalo často, budu vás informovat – prosím pak o spolupráci a zvýšený dohled nad plněním úkolů.

Hodnocení

               Chceme, aby hodnocení mělo formativní dopad. Nemělo by sloužit jako motivace do učení nebo trest pro dítě, ale mělo by odhalit, co se dítěti již dobře daří a kde má ještě mezery, abychom pak mohli správně nasměrovat další učení.

dvouměsíční testy:

  • Píšeme každé dva měsíce z českého jazyka, matematiky a světa kolem nás.
  • Kdo bude chybět v době psaní testů, dopíše si je po návratu do školy.
  • Test obsahuje úlohy z probraného učiva za uplynulé dva měsíce.
  • Děti na testech pracují samy, pokud zvládají. Když se jim něco nedaří, mohou si říct o pomoc – u takové úlohy pak uděláme zelený puntík.
  • Pokud v testu zůstanou chyby, dítě si je opraví spolu s námi – co jsme udělali společně, napíšeme jinou barvou.
  • Nakonec spolu s dítětem vyhodnotíme, jak moc (ne)samostatně zvládalo úlohy plnit.
  • Test si pak dítě odnese domů pro vás k nahlédnutí. Budeme rádi, když nám k testům připíšete komentář. Zvláště cenné jsou informace, jak doma na podobných úkolech (ne)pracujete s dítětem, co mu případně v domácí přípravě pomáhá, jestli vám řeklo něco k tomu, proč se mu nějaká úloha (ne)podařila, zda jste si úlohu vysvětlili a už jí teď rozumí,…

průběžná zpětná vazba:

  • Mimo dvouměsíční testy budu občas ověřovat, jak se dětem daří, a psát do školy online slovně hodnocení. Doporučuji sledovat pravidelně školu online.

vysvědčení:

  • Na vysvědčení dostanou děti známky. Předpokládáme, že všem dětem dáme jedničky, protože budou pracovat na své maximum. Kdyby to mělo být jinak, dozvíte se o potížích dítěte určitě dříve než z vysvědčení.

angličtina (kritéria hodnocení):

  • aktivní účast na hodinách Aj
  • oceňování formou "five-star student" (hvězdičky za aktivity, písničky, jazykové hry...)
  • sebehodnocení v rámci škály ostatních předmětů

Výlety, divadla

  • Muzeum Říčany – říjen
  • Adaptační kurz – viz přihláška
  • Divadlo Minor – představení Nanuk: 28. 11. 2023. Vstupné bude zaplaceno z třídního fond

Podpora dítěte doma

Dětem často pomáhá nastavení pravidelného denního režimu.

Velkou pomocí je vedení dětí k samostatnosti. Čím více toho děti zvládnou bez pomoci dospělých, tím jistěji se budou cítit ve škole, kde se od dětí již čeká vysoká míra samostatnosti. Zároveň je ale dobré mít přehled o tom, jak se dítěti daří plnit své povinnosti, a být mu oporou, pokud ještě něco zcela samostatně nezvládne.

Přestože se snažíme ve třídě vytvářet bezpečné prostředí, nevyhnutelně se vaše dítě občas dostane do situace, ve které mu nebude příjemně – pohádá se s kamarádem, zapomene úkol, nebude si umět poradit s nějakým cvičením, nebude vyvoláno na nějakou aktivitu, na kterou chtělo být vyvoláno,… Rozumíme, že takové momenty mohou děti silně zasahovat, a že to pak bude mít dopad i na vás, rodiče. Často ale není nutné řešit problém za dítě. Máme vyzkoušeno, že ve většině případů dítě jen potřebuje vyslechnout a potřebuje vědět, že někdo bere vážně jeho pocity. Často pomáhá zeptat se dítěte, zda chce, abyste to za něj řešili, nebo jen potřebuje, abyste mu naslouchali.

Spolupráce rodičů a učitelů

…je naprosto zásadní pro to, aby se dítěti ve škole dařilo. Bez podpory rodičů doma dítěti ve škole nemůžeme příliš pomoct s jeho případnými obtížemi. Kde můžete získat informace o tom, co se ve škole děje:

  • Týdenní plán – najdete na webových stránkách třídy a děti si ho budou nosit každé pondělí domů. Prosím, aby ho v pátek opět přinesly. V týdenním plánu se dozvíte praktické informace, co nás přes týden čeká, co přinést. Dále tam najdete, co se budeme daný týden učit. Na konci týdne se děti ve škole vyhodnotí, jak se jim dařilo naplnit učební cíle. Tak se dozvíte i vy, jak se dítěti v učení daří.
  • E-mail – aktuální a důležité informace budu také posílat e-mailem. Prosím, ujistěte se, že jste škole poskytli platný e-mail, případně mě informujte o tom, na jaký e-mail mám informace posílat.
  • Třídní schůzky: 11. 1. 2024 a 30. 5. 2024 - vždy od 17:00
  • Triády: 20. – 24. 11. 2023, 8. – 12. 4. 2024. Jedná se o individuální schůzku dítěte, rodiče a učitele, kde v čele s dítětem probereme, co se ve škole (ne)daří a jak se dítě ve třídě cítí.

Pokud doma opakovaně řešíte stejný problém související se školou (a naslouchání nestačí), nebojte se napsat mi e-mail. Je naprosto v pořádku požádat učitele o více informací, protože vás to, co vám dítě doma říká, znepokojilo. Taková komunikace nám dává prostor vyjasnit si, co se ve třídě děje, a co můžeme udělat, abychom dítěti pomohli.Prosím, vyvarujte seobviňujících formulací. Všem nám jde o dobro vašich dětí a klíčem k jeho dosažení je to, že spolu budeme komunikovat s respektem.

Další důležité termíny

Všechny důležité termíny školního roku najdete zde:

https://www.zskunratice.cz/web/neprehlednete/organizace-skolniho-roku-2023-2024.2118

 

Těšíme se na spolupráci s vámi a vašimi dětmi!