Kritéria hodnocení prezentace (obhajoby) absolventské práce 2023/2024

Publikoval Tomáš Titěra
Datum 25.9.2023
Kritéria hodnocení prezentace (obhajoby) absolventské práce 2023/2024

Kritéria hodnocení obhajoby absolventské práce 2023/2024

Hodnocení obhajoby má váhu 70 % z celkového hodnocení ABP

Hodnocená oblast

Proč je to důležité?

Požadovaná úroveň

Bodové hodnocení

VERBÁLNÍ PROJEV

Verbální a neverbální projev má být v souladu s tím, o čem člověk mluví, aby se publikom mohlo soustředit na obsah prezentace. Projev nemá působit rušivým dojmem.  Žák používá spisovnou češtinu, nepoužívá výplňková slova, řeč je plynulá. Žák mluví dostatečně nahlas a středně rychlým tempem.  0-1-2-3-4-5

NEVERBÁLNÍ PROJEV

Žák svůj projev vhodně doplňuje gesty a mimikou, udržuje rovnoměrný oční kontakt s celým publikem. 0-1-2-3-4-5

SROZUMITELNOST

Prezentace má být srozumitelná, aby posluchači mohli pochopit, co se jim žák snaží říct.  Žák se orientuje v tématu, sám mu rozumí a dokáže téma představit publiku tak, aby informace pochopilo. Informace používá ve správných souvislostech.  0-1-2-3-4-5

ODBORNOST

Pokud tématu nerozumí sám žák, těžko posluchače zaujme. Prezentující před publikum předstupuje jako odborník, který předává informace, a ty mají být fakticky správné.  Žák se v prezentaci soustředí především na odpovědi na položené výzkumné otázky. Cizí a odborné termíny používá ve správných významech, prezentace je fakticky správná.  0-1-2-3-4-5

POUTAVOST

Pokud je prezentace podaná poutavě, je větší šance, že posluchače zaujme a bude jí věnovat pozornost. Žák obohatil svoji prezentaci o zajímavosti nebo kreativní složku, které publikum zaujmou a probudí v nich hlubší zájem o téma.  0-1-2-3-4-5

DIGITÁLNÍ PREZENTACE

Digitální prezentace slouží při samotné prezentaci jako pomůcka, neměla by odvádět posluchače od pozornosti, naopak ji podporuje. Digitální prezentace slouží při vystoupení jako pomůcka, která publikum neruší, podporuje srozumitelnost tématu a poutavost projevu.  0-1-2-3-4-5

ZDROJE

Informace, které žák v prezentaci uvádí, musí být ověřitelné.Je důležité uvést zdroje, aby obecenstvo mohlo posoudit jejich kvalitu a případně mít možnost se o tématu dozvědět víc.  Žák při přípravě používal více odborných, na sobě nezávislých zdrojů. Zdroje informací a obrázku jsou v prezentaci uvedeny a ocitovány v souladu s kritérii pro citování v písemné práci.  0-1-2-3-4-5

REAKCE NA DOTAZY

Reakce na dotazy je vlastně další sebeprezentace, navíc bez přípravy. Žák zde dostává prostor přesvědčit publikum o svých kvalitách.  Žák v reakci na dotazy publika je schopen obhájit volbu tématu a jeho zpracování. V odpovědích reflektuje svoji práci a její výsledek 0-1-2-3-4-5

ČASOVÝ LIMIT

Čas, o který prezentující přetáhne, je vždy na úkor někoho jiného. Příliš krátká prezentace může zklamat publikum.  Žák dodržel časový limit 5 - 10 minut na prezentaci 0-5

OBLEČENÍ

Prezentace oborových prací jsou důležitou událostí, kde žák deváté třídy prezentuje sám sebe a ukazuje, kam za devět let studia došel. Proto je důležité i oblečení, které dotváří celkový dojem.  Žák je oblečen slavnostně a/nebo tak, aby oblečení vhodně doplňovalo téma oborové práce. 0-1-2-3-4-5