Kritéria hodnocení obhajoby absolventské práce 2024/2025

Kritéria hodnocení obhajoby absolventské práce 2024/2025Hodnocení obhajoby má váhu 60 % z celkového hodnocení ABP |
|||
Hodnocená oblast |
Proč je to důležité? |
Požadovaná úroveň |
Bodové hodnocení |
VERBÁLNÍ PROJEV |
Verbální a neverbální projev má být v souladu s tím, o čem člověk mluví, aby se publikom mohlo soustředit na obsah prezentace. Projev nemá působit rušivým dojmem. | Žák používá spisovnou češtinu, nepoužívá výplňková slova, řeč je plynulá. Žák mluví dostatečně nahlas a středně rychlým tempem. | 0-1-2-3-4-5 |
NEVERBÁLNÍ PROJEV |
Žák svůj projev vhodně doplňuje gesty a mimikou, udržuje rovnoměrný oční kontakt s celým publikem. | 0-1-2-3-4-5 | |
SROZUMITELNOST |
Prezentace má být srozumitelná, aby posluchači mohli pochopit, co se jim žák snaží říct. | Žák se orientuje v tématu, sám mu rozumí a dokáže téma představit publiku tak, aby informace pochopilo. Informace používá ve správných souvislostech. | 0-1-2-3-4-5 |
ODBORNOST |
Pokud tématu nerozumí sám žák, těžko posluchače zaujme. Prezentující před publikum předstupuje jako odborník, který předává informace, a ty mají být fakticky správné. | Žák se v prezentaci soustředí především na odpovědi na položené výzkumné otázky. Cizí a odborné termíny používá ve správných významech, prezentace je fakticky správná. | 0-1-2-3-4-5 |
POUTAVOST |
Pokud je prezentace podaná poutavě, je větší šance, že posluchače zaujme a bude jí věnovat pozornost. | Žák obohatil svoji prezentaci o zajímavosti nebo kreativní složku, které publikum zaujmou a probudí v nich hlubší zájem o téma. | 0-1-2-3-4-5 |
DIGITÁLNÍ PREZENTACE |
Digitální prezentace slouží při samotné prezentaci jako pomůcka, neměla by odvádět posluchače od pozornosti, naopak ji podporuje. | Digitální prezentace slouží při vystoupení jako pomůcka, která publikum neruší, podporuje srozumitelnost tématu a poutavost projevu. | 0-1-2-3-4-5 |
ZDROJE |
Informace, které žák v prezentaci uvádí, musí být ověřitelné.Je důležité uvést zdroje, aby obecenstvo mohlo posoudit jejich kvalitu a případně mít možnost se o tématu dozvědět víc. | Žák při přípravě používal více odborných, na sobě nezávislých zdrojů. Zdroje informací a obrázku jsou v prezentaci uvedeny a ocitovány v souladu s kritérii pro citování v písemné práci. | 0-1-2-3-4-5 |
REAKCE NA DOTAZY |
Reakce na dotazy je vlastně další sebeprezentace, navíc bez přípravy. Žák zde dostává prostor přesvědčit publikum o svých kvalitách. | Žák v reakci na dotazy publika je schopen obhájit volbu tématu a jeho zpracování. V odpovědích reflektuje svoji práci a její výsledek | 0-1-2-3-4-5 |
ČASOVÝ LIMIT |
Čas, o který prezentující přetáhne, je vždy na úkor někoho jiného. Příliš krátká prezentace může zklamat publikum. | Žák dodržel časový limit 5 - 10 minut na prezentaci | 0-5 |
OBLEČENÍ |
Prezentace oborových prací jsou důležitou událostí, kde žák deváté třídy prezentuje sám sebe a ukazuje, kam za devět let studia došel. Proto je důležité i oblečení, které dotváří celkový dojem. | Žák je oblečen slavnostně a/nebo tak, aby oblečení vhodně doplňovalo téma oborové práce. | 0-1-2-3-4-5 |