Zobrazení skutečnosti aneb, co se můžeme naučit od starých Římanů

Publikoval Kateřina Círová
Datum 28.9.2020
Zobrazení skutečnosti aneb, co se můžeme naučit od starých Římanů

Proč zůstávat ve škole, když můžeme jít ven?

Milí žáci,

protože nám počasí stále dopřává možnost tvořit venku, využijeme toho a budeme se věnovat zaznamenávání světa kolem nás.

Inspirací se nám stane antické malířství, konkrétně počátky krajinomalby ve starověkém římském malířství? Proč právě antické umění? Vrátíme se na chvíli do 6. třídy ....

 

Kolik dokážete najít rozdílů?

         

 

V prvním případě jde o záznam krajiny starověkým egyptským malířem. Egytští umělci měli jasný úkol - znázornit co nejvíce konkrétních informací o životě ve Starém Egyptě, tak, aby vše dokonale vyniklo. Jejich práce se podobala spíše tvorbě map (kartografii) než umění tak, jak si ho dnes představujeme. V jednom jediném obrázku zobrazovali některé věci ze stran, jiné zase shora nebo zpředu. Důležité bylo zachytit konkrétní tvar. Tvar z takového úhlu, z kterého je předmět nejlépe rozpoznatelný. 

V druhém případě se jedná o starověkou malbu ve vile v římských Pompejích. Autor se snažil o zachycení krásy přírody. Chtěl vytvořit iluzi přírody přímo v domě. Díky rozvoji vzdělanosti znali antičtí umělci principy smyslového vnímání. Snažili se zobrazovat tak, aby vytvořili stejný dojem, který vnímá lidské oko, když se dívá na přírodu. Ještě neznali perspektivu, ale už dokázali odhadnout, že to, co je vzdálené, vidíme menší a méně konkrétní, než to, co je na obraze vpředu.

 

Odlišné přístupy můžeme dobře porovnat také na portrétním umění těchto dvou kultur:

                       

 

VÝTVARNÝ ÚKOL

Co nás čeká? Vyrazíme ven ze školy a pokusíme se zachytit přírodu a domy kolem nás tak, abychom vytvořili dojem skutečného světa.

        

Soubory ke stažení