ESEJE
Ahoj šesťáci, v tomto školním roce budeme se učit psát eseje. Esej (řeckého původu, latinsky exagium – vážení, francouzsky essai – pokus, zkouška; v češtině maskulinum i femininum) je literární odborně publicistický žánr středního či kratšího rozsahu, úvaha na určité téma, spočívající v přemýšlení o faktech a jejich hodnocení.
Základní struktura eseje se skládá ze tří částí – úvodu, hlavní části a závěru.
Název a úvod mají tři hlavní funkce: vysvětlit výběr tématu, předložit základní argument eseje a zaujmout. Je třeba nejen vybrat atraktivní téma, ale také čtenáře zaujmout stylem i obsahem, aby měl důvod trávit četbou předloženého eseje následující chvíle. Od obecného ke konkrétnímu – proč jsem si téma vybral, čím se budu dál zaobírat, co je můj hlavní argument. Teze, neboli hlavní myšlenka díla, je nezřídka kdy poslední větou úvodu.
Hlavní část je vlastním tělem eseje. Zde autor klade jednotlivé argumenty a důkazy pro své tvrzení definované v úvodní tezi. Patří sem příklady, srovnání i metafory. Zároveň se zde polemizuje s názory protichůdnými a dokazuje – je-li třeba – jejich chybnost. Logicky je tato část nejobsažnější.
Závěr, v našem případě pravděpodobně jeden či dva odstavce, je poslední a tedy klíčovou částí eseje. Tady se shrnuje úvodní teze jako správná a často se její platnost zobecňuje. Je možné nabídnout radu či pravděpodobný výhled do budoucna.
Třetí esej - duben - ARGUMENTAČNÍ ESEJ
Argumentační esej je významnou reflexivní pomůckou, která by měla následovat až po důkladném studiu problematiky, odpovědné přípravě a sběru argumentů i protiargumentů (například pomocí T-grafu), nejlépe dokonce až po debatě s ostatními, ať již jsou to laici nebo odborníci. V argumentačních esejích totiž autor buduje anebo brání určité stanovisko přinášením argumentů pro, ale i proti. Psaní argumentačního eseje je snazší, když si pisatel umí představit čtenáře a imaginárně s nimi komunikuje už při psaní (viz příklad níže).
Argumentační esej pomáhá:
- vyhodnotit informace vztahující se k problému;
- přemýšlet o problému z různých úhlů pohledu;
- obhájit své stanovisko s použitím argumentů pro a proti;
- formulovat přesně, krátce, výstižně.
Části argumentačního eseje:
- Název
- Tvrzení (stanovisko k nějakému problému)
- Argumenty (důvody pro tvrzení)
- Důkazy pro argumenty
- Východisko
- Protiargumenty
- Vyvrácení protiargumentů
- Závěr (výhled nebo otevřená otázka)
Používaná spojení: beru na vědomí, zastávám stanovisko, podle mého názoru, po prostudování materiálů, látky…
Argumenty: Myslím si, … bylo by lepší, kdyby ……… je dobře, že ……………
Protiargumenty: Ale možná, že kdyby byl …………. třeba by nebyl……………….
Závěr: Došel jsem k závěru, …………proto si myslím,…………… zastávám názor, …
Jak napsat argumentační esej najdete i ZDE
Motivační videa:
MATKA PŘÍRODA Julia Roberts mluví za přírodu
Druhá esej - leden
Při psaní volíte mezi tím, jestli píšete svobodně na dané téma nebo jestli využijete klíčová slova, která vás mohou navést.
Klíčová slova:
zelené rostliny, sinice, řasy, nezelené organismy, houby, bakterie, živočichové, producenti, konzumenti, symbióza, život, kyslík, voda, oxid uhličitý, planeta hub, bakterie, vir, autotrofní organismus, heterotrofní organismus, fotosyntéza, dýchání.
Ve své ESEJI na téma ŽIVOT navaž na text:
Život na naší planetě několikrát vznikl a zanikl.
V budoucnosti nás toto může opět potkat, a to buď vinou člověka, nebo globální – celosvětovou přírodní katastrofou.
Aby život fungoval …
Naše první - říjnová - esej se bude vázat k problematice VZNIKU A VÝVOJE ŽIVOTA NA PLANETĚ ZEMI.
Protože máme s psaním esejí doposud malou zkušenost, začneme tím, že si tentokrát budete mít možnost vybrat, zda vytvoříte své vlastní SVOBODNÉ ODBORNÉ POJEDNÁNÍ, které bude reagovat na položené otázky nebo zda VYUŽIJETE OTÁZEK A KLÍČOVÝCH SLOV, které Vám pomohou se držet určitého obsahu, nebo zda SESTAVÍTE MYŠLENKOVOU MAPU, kterou potom budete ostatním prezentovat. Na úkol máte relativně dlouhý čas a prosím, abyste v elektronické podobě (vit.beran@zskunratice.cz) odeslat a odevzdat do čtvrtka 3. 11. 2016 rána (úkol byl zadán 21.10.2016).
Pěkné psaní. Vít Beran a Helena Staňková
Vyberte jednu z možností:
1.ESEJ FORMOU SVOBODNÉHO ODBORNÉHO POJEDNÁNÍ – kdo si zvolí volné psaní (píšu na určité téma – výsledek je odborná úvaha – fakticky správná a propojená s mým uvažováním), může se pokusit psát na téma VZNIK A VÝVOJ ŽIVOTA NA PLANETĚ ZEMI nebo můžete reagovat na otázku: Jak je možné, že se na naší planetě život rozvinul do současné formy?
2.ESEJ S VYUŽITÍM KLÍČOVÝCH SLOV – s oporou a využitím klíčových slov se opět pokusí psát na téma VZNIK A VÝVOJ ŽIVOTA NA PLANETĚ ZEMI nebo může reagovat na otázku: Jak je možné, že se na naší planetě život rozvinul do současné formy?
V textu použije tato klíčová slova: VELKÝ TŘESK, SLUNEČNÍ SOUSTAVA, SLUNCE, ZEMĚ, ATMOSFÉRA, HYDROSFÉRA, BIOSFÉRA, PRAPOLÉVKA ŽIVOTA, ŽIVOTNÍ PODMÍNKY, ŽIVOTNÍ PROJEVY, POTRAVNÍ ŘETĚZEC, BUŇKA, ROSTLINA, HOUBA, ŽIVOČICH, FOTOSYNTÉZA, DÝCHÁNÍ
3.MYŠLENKOVÁ MAPA - centrem myšlenkové mapy bude obláček „VZNIK A VÝVOJ ŽIVOTA NA PLANETĚ ZEMI“ a k tomuto obláčku směřují další „obláčky“, které mají logickou vazbu na centrální „obláček“. Myšlenková mapa je grafické uspořádání klíčových slov, doplněné obrázky vyznačující vzájemné vztahy a souvislosti. Klíčová slova si zvolte sami nebo můžete využít a rozvinout klíčová slova z druhé možnosti. Myšlenkovou mapu budete ostatním prezentovat.