Záhadný paleontologický objev

Publikoval Vít Beran
Datum 25.9.2020
Záhadný paleontologický objev

Seznámíme se s tím, co je hlavním smyslem a cíli vědecké práce. Budeme pracovat jako tým paleontologů, jejichž cílem je z dostupných informací vytvořit rekonstrukci záhadného tvora. Při práci budeme tvořit vědecké hypotézy, které si v průběhu aktivity budeme ověřovat a upravovat na základě rozšiřujících se znalostí dané problematiky.

Víte co je to paleotologie?

Video - stopáž (23:11) 24:15 - 26:30): - https://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/10805121298-gejzir/217562235000015/titulky.

Podívejte se na fotografie pod textem.

Pojďte, dnes budeme paleotology. Pokud se učíš doma, připrav si vystřižené kosti___1_cast.pdf a kosti___2_cast.pdf. Dále budeš potřebova zaznamovy_list.pdf a manual_k_urcovani_kosti.pdf. Do portfolia si založ pracovni_list.pdf. Dnešní hodinou nás bude provázet ...

Výukový příběh

1. den

Váš výzkumný tým právě dorazil na lokalitu nálezu záhadné zkameněliny. Pracovník stavební firmy, která nález učinila, vás zavede do stanu, kde si můžete prohlédnout 4 nalezené kosti neznámého živočicha. Na místo jste dorazili až v podvečerních hodinách, takže budete s kolegy po zbytek dne diskutovat možnou podobu tajemné zkameněliny a terénní výzkum začnete až dalšího dne.

2. den

Ráno druhého dne je krásné slunečné počasí, které je přímo ideální pro terénní paleontologický výzkum. Dostáváte se tedy na lokalitu, kde s pomocí lopat, sít, kladiv, majzlíků a kartáčů prozkoumáváte místní usazené horniny a doufáte v nález dalších kostí, které by vám pomohly identifikovat záhadnou fosilii. Po vyčerpávající práci se Vám do konce dne podaří objevit další 3 kosti. Vracíte se do stanu a svůj nález porovnáte s ostatními kostmi. Zjišťujete, že se s největší pravděpodobností jedná o kosti patřící jednomu živočichovi.

3. den

Již v nočních hodinách začne silně pršet. Hned z rána se pouštíte do práce. Dlouhé hodiny se vám nedaří nic nalézt. Dostáváte zprávu, že hladina blízké řeky rychle stoupá a hrozí nebezpečí zaplavení lokality nálezu. Z toho důvodu musíte koncem dne opustit lokalitu, což znamená, že tento den je poslední pro terénní práce, a tedy i možnost získání dalších kostí. Pracujete tedy neúnavně a po dlouhých hodinách práce jeden z kolegů zvolá:,,Mám to! Něco jsem našel“ Všichni pomáháte v odkryvu dalších 3 kostí.

4. den

Zpátky na univerzitě se váš tým celý den a noc pokouší rozluštit záhadu tajemné zkameněliny. V místní knihovně se vám do ruky dostane publikace výzkumníků z jiné univerzity. Práce obsahuje kresby části kostry živočicha pocházející z jiné lokality, ale zato ze stejného geologického období jako váš nález. Některé nákresy kostí v publikaci se nápadně podobají vašemu současnému objevu a zároveň se zde nachází i kosti, které nemáte.

5. den

V univerzitních informačních zdrojích se vám podaří vyhledat manuál s nákresy kostí různých, v současné době existujících živočichů. Nalezený materiál využijete při ověřování vaší hypotézy o původu a podobě nalezené fosilie. Porovnáváte kresby ze získaného materiálu s tím, co se vám podařilo nalézt v průběhu terénního výzkumu.

Sestavené kostry našich paleontologů najdete pod textem.

Zdroj: Portál RVP

Vnitřní a vnější stavba těla savců

DÚ - termín odevzdání do 6.10. - Vyplň a odešli přes Microsoft Teams nafocené listy pracovního sešitu s úkoly z Vnitřní stavby těla savců - strana 8,9 a 10. Nevíš-li si rady, procvič si na cvičeních ve ŠKOLE S NADHLEDEM.

ŠKOLA S NADHLEDEM - Cvičení a videa k opakování a procvičení

Vyzkoušejte OnLine cvičení ve ŠKOLE S NADHLEDEM -  https://www.skolasnadhledem.cz/ - stačí zadat příslušný šestimístný kód: 
  • Znaky savců
    - 482 007, 538 008,
  • Vnitřní stavba těla savců
    - 482 008, 482 009, 482 010, 538 009, 538 010, 538 011, 538 012
Motivační video pro zájemce (Je to stopáž (23:11) 24:15 - 26:30): - https://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/10805121298-gejzir/217562235000015/titulky.

Hodnocení přírodopisných znalostí a dovedností

Přírodopis VIII.A a VIII.C - HODNOCENÍ ve ŠloleOnLine:
Rozumí / ovládá výborně - splněno vše správně - SPLNIL/A VÝTEČNĚ: 1;
Rozumí a používá - splněno s drobnými nepřesnostmi nebo něco málo chybělo - SPLNIL/A: 1- až 2-;
Nerozumí - neodevzdal/a - nesplnil/a více úkolů - NESPLNIL/A: prázdné okénko a slovní komentář u krátkodobě nemocných nebo v karaténě a 5 u těch, kteří zadání nesplnili nebo splnili jen částečně.
ČÍSLICE NEJSOU ZNÁMKOU! Hodnocení je komentováno nebo poskytnuta zpětná vazba.

Všechny úkoly odevzdávejte do zadání v Microsoft Teams do přírodopisného týmu své třídy PŘÍRODOPIS VIII.A  a PŘÍRODOPIS VIII.C - jednotlivé odevzdané práce jsou zde hodnoceny s využitím kriteriálního nebo slovního hodnocení.