Síra a fosfor

Publikoval Jakub Holec
Datum 10.1.2021
Síra a fosfor

Síra a fosfor patří mezi další významné nekovy. Seznámíme se s vlastnostmi, výskytem a využitím těchto prvků.

Výuková hodina na téma síra a fosfor je momentálně ve výstavbě. Bude se skládat z 1. demonstračního pokusu (vliv síry na vznik kyselích dešťů), (2) skupinové práce žáků s neučebnicovým textem na téma síra / fosfor a vyhledáávní odpovědí na zajímavé otázky k textu, (3) námětu na realizaci domácího pokusu s vyplněním badatelského listu.

Téma Čertovské prvky v učebici na str. 55-57

Síra

Přečti si text, budeš odpovídat na otázky.

Síra (S, Sulphur) je nekovový prvek, který může mít různé barvy. Ve svém přirozeném stavu je citronově žlutá. Když se roztaví, zčervená. Je to jeden s nejvíce reaktivních prvků, který se slučuje s téměř všemi prvky. Přestože je reaktivní, v přírodě se vyskytuje i volná síra v podobě osmiatomových molekul S8. Čistá síra je někdy tak hojná, že tvoří ložiska v oblastech s bohatou vulkanickou činností nebo v okolí horkých minerálních pramenů.

Síra má rozsáhlé využití v průmyslu. Vyrábí se z ní kyselina sírová, která je součástí například automobilových baterií. Dále se síra využívá při výrobě pryže (gumy) – ta se využívá např. u pneumatik. Síra se používá i pro výrobu postřiků proti hmyzu (insekticidů) a je součástí zábavní pyrotechniky.

Hoření síry:

Při hoření síry vzniká štiplavý plyn oxid siřičitý (SO2). Doplň do šedých polí výchozí látky chemické reakce.

?  + ?  → SO2

Otázka k vyřešení:

Pokud si představíme vulkán chrlící lávu, je obvyklé, že plameny jsou žlutočervené a tekoucí láva rudá. Pro sopku Ijen na indonéském ostrově Jáva to ale neplatí. Šlehající plameny a dokonce i láva tu hoří v odstínech modré. Čím je to způsobené?

video: https://www.youtube.com/watch?v=nBjlyZsW1z4

Fosfor

V řečtině se fosfor překládá jako „nositel světla“. Tento prvek je velmi reaktivní a nikdy se v přírodě nenachází jako volný prvek. Je to součást vašeho genetického materiálu (DNA) a základní prvek pro všechny živé buňky. Fosfor se široce používá ve výbušninách, zápalech, pesticidech a jako léčba některých duševních poruch.

Video samovznícení bílého fosforu na vzduchu - https://www.zskunratice.cz/files/posts/9843/files/burningphosphorus.rm

Video o objevení, vlastnostech a výskytu fosforu - https://www.ceskatelevize.cz/porady/10121359557-port/632-kamen-mudrcu/video/

Cvičení v Nearpod - https://share.nearpod.com/W3fy0LuPrbb.

Námět na domácí pokus:

• Fosfor je jako součást kyseliny fosforečné součástí kolových nápojů. Přílišná konzumace těchto nápojů přispívá k odvápňování kostí. Stejně jako kosti, tak i skořábka vejce je tvořena převážně z uhličitanu vápenatého. Umístěte uvařené vejce do kolového nápoje, sledujte a zaznemenávejte změny na skořábce po dobu několika dní.