Dílna psaní - finální práce za 6. ročník

Zde jsou shromážděny všechny informace a materiály o tvorbě posledního textu v rámci dílen psaní 6. ročníku.
O tvorbě textu
Finální text psaný v rámci dílen psaní má kromě kreativní práce žáků také ukázat praktické využití poznatků a dovedností z hodin češtiny za (nejen) 6. ročník. Místo psaní závěrečného pololetního testu jdeme touto praktickou cestou. Známka z tohoto textu by měla odrážet celkové hodnocení z češtiny za 6. ročník, právě kvůli komplexním kritériím z oblasti jazyka, literatury, čtení, psaní, mluvení i naslouchání. Proto je na tuto práci vyhrazeno tolik času (viz část Harmonogram a termíny).
1. verzi nanečisto mohou žáci psát v podstatě kdykoliv, je jim k tomu však vyhrazeno poměrně dost hodin přímo ve škole (viz Harmonogram a termíny). 2. verzi načisto však budou psát žáci výhradně ve škole.
Kritéria hodnocení
Pro hodnocení práce autoři a autorky odevzdávají:
- fyzicky ručně psanou 1. verzi a konzultační list
- elektronicky na počítači psanou 2. verzi
Celá práce bude hodnocena známkami za jednotlivá kritéria (viz níže). Průměr těchto známek pak udá výslednou známku za celou práci, která by měla odrážet to, jak si daný autor či autorka stojí se znalostmi a dovednosti za 6. ročník.
K hodnocení gramatiky budu používat AI asistenta (v ChatGPT), který dostane přesně napromptovaná kritéria, stejná jako dostanou žáci a žákyně. Činím tak proto, že chci podat autorům a autorkám komplexní zpětnou vazbu nejen známkou, ale i slovně. Bohužel není v mé síle takto rychle přečíst takové množství textů a zároveň podávat takovou zpětnou vazbu. AI asistent mi však toto umožňuje.
Žáci mají možnost s ChatGPT pracovat v rámci přípravné fáze textu, když vymýšlí téma. ChatGPT mohou využít jako inspiraci, případně jako specifický nástroj (toto s nimi však chci vždy konzultovat).
Hodnotím však práci žáků, nikoliv robotů. Budu radši, když uvidím autentické vlastní texty lidí, než perfektní texty od strojů. O tom naše snažení není. Není chyba udělat chybu, právě naopak. Chyba však je jít příliš jednoduchou cestou a ztratit tak možnost vyjádřit se vlastním jedinečným hlasem! Když uvidím snahu vše zvládnout pomocí toho, co jsme nabrali v hodinách češtiny (i mimo ni), zahrnu to do pozitivního hodnocení práce, ostatně jako vždy :-)
Všem je ve škole poskytnut prostor a příležitosti zažít v rámci psaní finální práce úspěch. Konzultace jsou řízené a modelované učitelem a vedou k tomu, aby byli autoři a autorky schopni svůj text opravit, vylepšit a zdokonalit. V hodinách je samozřejmě možnost využít i konzultace přímo s učitelem.
Kritéria:
- Rozsah práce je minimálně 1 A4 textu psaného na počítači (1 normostrana).
- Práce má jasně stanovené téma, adresáta a záměr a tyto části text naplňuje.
- Práce je napsaná podle předem promyšlené osnovy (má nějaký začátek, průběh a závěr) a logicky na sebe navazuje.
- Práce využívá nějaké vnitřní uspořádání - odstavce, sloky... (dle typu textu).
- Práce je napsána gramaticky správně (viz níže Gramatika).
- Práce je odevzdána včas.
- Práce byla prokonzultována všemi zadanými konzultacemi, což dokazuje vyplněný konzultační list a změny vyznačené v 1. verzi nanečisto.
Gramatika:
- Text využívá širokou slovní zásobu, především v rámci používání ohebných slovních druhů.
- Ohebné slovní druhy jsou správně skloňovány/časovány.
- V textu jsou využívána konkrétní i abstraktní podstatná jména.
- V textu jsou správně využívána přídavná jména s koncovkami -ovi, -ovy, -ova.
- V textu jsou právně využíváná přídavná jména s příponami -í, -ní, -ný, -ský, -ští, -cký, -čtí.
- V textu jsou efektivně použita zájmena (tedy tak, aby usnadňovala a obohacovala četbu, nikoliv naopak).
- V textu jsou správně použity číslovky dle pravidel pro psaní číslovek.
- V textu je správně užívána shoda přísudku s podmětem.
- V textu jsou u názvů a na začátcích vět správně psaná velká písmena.
- V textu je správně a bezchybně používaná interpunkce (. , ? ! : „“).
- Text je napsán bez chyb z nepozornosti a zmatku.
Harmonogram a termíny:
Na textu jsme začali pracovat na začátku dubna, konkrétně 4. dubna (6.A a 6.C), potažmo 7. dubna (6.B). Ze začátku jsme pouze tvořili text tak, jak nám přicházel na mysl. Jediným kritériem byl rozsah, který je stanoven na minimálně 1 A4 psaného textu na počítači (1 normostrana).
Od konce dubna - začátku května se věnujeme konzultování a úpravám textu, stále v 1. verzi nanečisto.
Od 16. května se přesouváme s hotovými, zkontrolovanými a prokonzulovanými texty k přepisům čistých verzí do počítače.
Dne 23. května všichni autoři a autorky odevzdávají jak verzi nanečisto ve fyzické podobě (na konci dílny psaní ve škole), tak verzi načisto v elektronické podobě (do zadání v MS Teams nejpozději do 23:59).
Termíny:
29. dubna - psaní 1. verze nanečisto + 1. konzultace (Téma - Adresát - Záměr)
5. května - psaní 1. verze nanečisto + 2. konzultace (Osnova textu + logičnost textu + odstavce + rozsah)
6. května - psaní 1. verze nanečisto + 3. konzultace (Gramatika 1 - slovní druhy)
(12. května - podle potřeby ji můžeme využít jako dílnu psaní, zatím s tím ale nepočítám)
13. května - psaní 1. verze nanečisto + 4. konzultace (Gramatika 2 - velká písmena, interpunkce, chyby z nepozornosti)
16. května - psaní 2. verze načisto na počítačích
19. května - psaní 2. verze načisto na počítačích
23. května - psaní 2. verze načisto na počítačích + odevzdání 1. verzí nanačisto a konzultačních listů na konci hodiny dílny psaní + odevzdání 2. verze načisto elektronicky do zadání v MS Teams nejpozději do 23:59