Tým vedení školy

Publikoval Vít Beran
Datum 10.4.2023
Tým vedení školy

Vize školy: "Žáci se učí naplno a s radostí, své učení řídí a respektují sebe a druhé."

Spokojený učitel = spokojený žák = spokojený rodič = efektivní a dobře hodnocená škola.

Dvě funkce ZŠ KUNRATICE a jejich kvalitní realizace ovlivňuje výrazně prosperitu školy:

1) Základ – hlavní činnost školy – vzdělávání žáků, provoz služeb souvisejících se vzděláváním, údržba a rozvoj prostorového a materiálního vybavení.
2) Nadstavba – komunitní program školy – aktivity, které rozvíjí a podporují hlavní činnost. Ty současně mohou přinášet další rozvoj škole, zviditelňovat její jméno a kvalitu další službou.

Ředitel ZŠ Kunratice je managerem, pedagogickým lídrem a vytváří si svůj tým řízení a vedení. Má současně supervizní a koordinační roli. V týmu řízení a vedení školy jsou zastoupeni všichni, kteří se podílí na řízení a vedení dalších lidí ve škole, nebo kteří něco významně koordinují (např. výchovný poradce). Ředitel musí se svým týmem pravidelně pracovat, plánovat a vyhodnocovat. Velikost školy vyžaduje podporovat rozvoj lídrů na všech úrovních. Důležitá je podpora formálních lídrů (vedení školy), tak učitelských lídrů, kteří se stávají podporovateli svých kolegů na symetrické úrovni (vztah učitel-učitel, učitel-mentor). Cílem této podpory je, jak je patrné z vize školy, je ŽÁK a jeho učení, spokojenost, radost …

Ředitel školy/statutární orgán školy svolává...

  • pravidelné porady širšího vedení školy vždy v pondělí a ve čtvrtek od 8:15 do 9:40 hodin;
  • pravidelné porady pedagogického vedení pondělky od 15:30 do 17:00 až 17:30 hodin.
    Pedagogické vedení v rámci svého profesního učení tvoří "HNÍZDO VEDENÍ ŠKOLY", které koordinuje hnízdem zvolený člen pedagogického vedení školy.
Výňatek z platného Organizačního řádu školy:

Část III. Řízení školy – kompetence

Článek 5
Statutární orgán školy

  1. Statutárním orgánem školy je ředitel.
  2. Ředitel řídí ostatní vedoucí pracovníky školy a koordinuje jejich práci při zajišťování funkcí jednotlivých útvarů. Koordinace se uskutečňuje zejména prostřednictvím porad vedení školy, pedagogické rady, metodických sdružení a předmětových komisí.
  3. Jedná ve všech záležitostech jménem školy, pokud nepřenesl svoji pravomoc na jiné pracovníky v jejich pracovních náplních.
  4. Rozhoduje o majetku a ostatních prostředcích, svěřených škole, o hlavních otázkách hospodaření, mzdové politiky a zajišťuje účinné využívání prostředků hmotné zainteresovanosti k diferencovanému odměňování pracovníků podle výsledků jejich práce.
  5. Schvaluje všechny dokumenty a materiály, které tvoří výstupy ze školy.
  6. Ředitel školy při výkonu své funkce je dále oprávněn písemně pověřit pracovníky školy, aby činili vymezené právní úkony jménem školy. Schvaluje organizační strukturu školy a plán pracovníků jednotlivých útvarů, rozhoduje o záležitostech školy, které si vyhradil v rámci své pravomoci, odpovídá za plnění úkolů bezpečnosti a ochrany zdraví při práci; plánuje, organizuje, koordinuje a kontroluje úkoly a opatření, směřující k zabezpečení činnosti školy v této oblasti.

Článek 6
Ostatní vedoucí pracovníci školy

  1. Vedoucími zaměstnanci zaměstnavatele se rozumějí zaměstnanci, kteří jsou na jednotlivých stupních řízení zaměstnavatele oprávněni stanovit a ukládat podřízeným zaměstnancům pracovní úkoly, organizovat, řídit a kontrolovat jejich práci a dávat jim k tomu účelu závazné pokyny.
  2. Vedoucí pracovníci reprezentují v interním styku útvary, které řídí a jednají jejich jménem. V externím styku tak jednají pouze v rozsahu stanoveném příslušným právním předpisem a oprávněním, uvedeným v pracovní náplni.
  3. Vedoucí pracovníci jsou povinní dodržovat ustanovení všech platných právních a organizačních norem a dále zejména zajistit, aby pracovníci plnili úkoly včas a hospodárně, kontrolovat věcnou správnost, hospodářskou odůvodněnost a zákonnost provedených prací a optimální využívání provozního zařízení a veškerého materiálu, vytvářet příznivé fyzické i psychické pracovní prostředí, vést pracovníky k pracovní kázni, oceňovat jejich iniciativy a pracovní úsilí, vyvozovat důsledky z porušení pracovních povinností.
  4. Vedoucí pracovníci se podílejí zejména na plánování rozvoje školy, přípravě, realizaci a hodnocení školního roku, přípravě, sledování čerpání a uzavírání rozpočtu, na racionalizaci řízení školy, na zpracování podkladů pro materiály a zprávy.
  5. Vedoucí pracovníci odpovídají za organizaci písemného styku podle spisového řádu a předpisu o oběhu účetních dokladů, za věcnou a obsahovou správnost všech písemných materiálů předkládaných útvarem, za vyřizování stížností, oznámení a podnětů, týkajících se jejich útvaru.

Stupně řízení

  4 3 2 1 0
Ředitel školy 1        
ZŘ I. 1        
ZŘ II.     1    
ZŘ III.     1    
ZŘ IV.     1    
Ekonom školy     1    
Účetní         1
Ekonomická referentka         1
Vedoucí ŠK, ŠD       1  
Vedoucí provozu školy       1  
Školník         1
Správce sportovního areálu školy         1
Vedoucí ŠJ       1  
Hlavní kuchařka         1
Vedoucí střediska volného času a komunitních programů        
Personální a projektové řízení (personalista, projektový manager)        

Základní kompetence vybraných členů vedení školy

ŘEDITEL statutární zástupce školy (Ř)
Se řídí výše uvedeným a dále se mimo jiné věnuje:
- Řízení a vedení chodu školy
- Koordinaci provozu školy – strategické plánování, vyhodnocování
- Řízení ekonomického a personálního chodu školy – spolupráce s ekonomem školy a vedoucími pracovníky jednotlivých úseků
- Koordinaci grantové politiky školy, sponzoringu
- Hledání zdrojů a podpory v projektech podpořených z prostředků ESF
- Spolupráci se zřizovatelem, školskou radou, sdružením rodičů, podporovateli školy
- Řízení propagace ("PR") školy – medializace
- Rozvoji školní demokracie – školní parlament
- Organizaci dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků (DVPP) jako doplňková činnost školy (DČ) – akreditace, vzdělávací akce
- Koordinaci tvorby evaluačních nástrojů, organizace vlastního hodnocení školy
- Koordinaci údržby a provozního rozvoje školy, BOZP, PO, CO (spolupráce se školníkem)
- Zajištění zpracování výkazů za organizaci
- Ve spolupráci s koordinátorem ICT a IT zajišťuje digitalizaci školy
- Spolupráci s projektem Pomáháme školám k úspěchu a programem Ředitel naživo
-...
Návrat do tabulky

ZÁSTUPCE ŘEDITELE – zástupce statutárního zástupce školy (ZŘ I.)
- Řízení a vedení chodu školy, zastupuje ředitele školy v době jeho nepřítomnosti ve škole a má podpisové právo za organizaci
- Organizace pedagogických rad a výchovných komisí
- Řízení organizace pobytových a školních akcí
- Řízení realizace "Minimálního preventivního programu", granty (spolupráce s preventistou a ŠPP)
- Koordinace a realizace integračního programu školy a výchovné poradenství (spolupráce s KP a ŠPP)
- Řízení/vedení, zajištění pedagogického rozvoje a řízení chodu školní družina (ŠD), dětského klubu a studijního centra
- Řízení/vedení, zajištění pedagogického rozvoje a organizační zajištění týmu asistentů pedagoga, týmu OMJ a dalších podpůrných profesí
- Řízení/vedení, zajištění pedagogického rozvoje a organizační podpora začínajících pedagogů v rámci adaptačního období
- Hospitační a kontrolní činnost zejména u skupin pedagogů, kterým dává podporu
- Řízení/vedení, zajištění pedagogického rozvoje třídních učitelů
- Zajištění zpracování výkazů za organizaci
- ...
Návrat do tabulky

ZÁSTUPCE ŘEDITELE pro tvorbu, realizaci a autoevaluaci ŠVP (ZŘ II. – koordinátor)
- Učení podle ŠVP – koordinace a metodické vedení pedagogů
- Řízení/vedení a zajištění pedagogického rozvoje pedagogických pracovníků
- Vyhodnocování "průběhů výuky" (práce učitele ve vyučovací hodině) a „výsledků učení“ (to, co je pozorovatelné na žákovi)
- Hospitační a kontrolní činnost učitelů
- Pedagogické vedení začínajících pedagogů také při spolupráci a vedení párové výuky
- Organizace DVPP organizovaného na podporu pedagogického rozvoje učitelů a realizace ŠVP, tedy výuky, která má dopad na učení žáků
- Organizační zajištění Zápisu do 1. tříd, programu školy pro předškoláky "Hrajeme si na školu
- Zajištění zpracování výkazů za organizaci
- Koordinace školních projektů, soutěží a olympiád; testování; adaptačních výjezdů 1. ročníků
- Používání evaluačních nástrojů (mapování, sebehodnocení žáka a hodnocení učitele) - iniciace vzniku dalších a proměny současných nástrojů pro vyhodnocování
- Organizační zajištění návštěv školy (pilotní školy PŠÚ, zahraniční návštěvy pedagogů, zájemci z ostatních škol)
- Koordinace a spolupráce s fakultami vzdělávající budoucí učitele, zajišťování studentských praxí a náslechů
- Spolupráce s programem Učitel naživo
- ...
Návrat do tabulky

ZÁSTUPCE ŘEDITELE pro zajištění pedagogického provozu (ZŘ III.)
- Řízení pedagogického provozu
- Řízení činnosti vyučujících ve vazbě na rozvrh hodin a zajištění suplování – rozvrh jeho stavba a průběžné úpravy
- Spolupráce při organizování pedagogických rad
- Kontrola vedení a úplnosti pedagogické dokumentace a vedení pedagogů při jejich správě
- Hospitační a kontrolní činnost stanovených dozorů, pohotovostí a suplované výuky
- Ve spolupráci s asistentkou vedení a HR pracovnicí evidence DVPP
- Evidence úspěchů žáků při školních projektech, soutěžích a olympiádách
- ...
Návrat do tabulky

ZÁSTUPCE ŘEDITELE pro inkluzi (ZŘ IV.)
- Řízení Školního poradenského pracoviště
- Řízení tvorby a koordinace integračních a inkluzivních programů školy
- Odborné vedení týmu ŠPP (psychologů, speciálních pedagogů, asistentů, asistentů pedagoga, týmu OMJ a dalších podpůrných profesí)
- Odborné vedení, výcvik a podpora třídních učitelů a dalších pedagogů
- Odborná garance a řízení zpracování materiálů týkajících se integrace žáků se specifickými potřebami, žáků s odlišným mateřským jazykem
- Řízení diagnostiky třídních kolektivů i jedinců, sledování psychického vývoje dítěte od předškolního věku po odchod na střední školu
- Odborná podpora při jednání zákonných zástupců se zástupci školy
- Spolupráce a komunikace za ZŠ Kunratice s odborníky mimo školu (PPP, dětský psychiatr, pediatr, OSPOD, SVP, atd)
- Koordinátor integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, zpracování (společně s TU a Sppg) plánů pedagogické podpory a individuálních vzdělávacích plánů, kontrola plnění IVP a sledování průběhu integrace
- Klíčový pracovník pro jednání se školskými poradenskými zařízeními (PPP, SPC) s nimiž konzultuje rozsah a míru podpůrných opatření u integrovaných žáků
- ...
Návrat do tabulky

Finanční řízení
- Ve škole je od 1.4.2009 zřízena funkce ekonoma školy na stupni řízení zástupců ředitele školy. Ekonomka školy sestavuje rozpočet školy a hlídá jeho čerpání. Metodicky vede ekonomický úsek školy. S ředitelem školy povoluje čerpání z rozpočtu školy.
- Účetní agendu vede v plném rozsahu účetní a ekonomická referentka školy.
- Finální zpracování mezd je zajištěno dodavatelsky firmou.
Návrat do tabulky

Školní družina a školní klub
Organizace školní družiny a školního klubu spadá do kompetence zástupce ředitele (ZŘ I.).
Návrat do tabulky
Vedoucí provozu školy – hospodářka školy
- Vede provozní úsek školy, řídí práci školníka a koordinuje údržbu a úklid se správcem Sportovního areálu školy
- Zajišťuje organizaci údržby a úklidu školy
- Současně vykonává pracovní náplň hospodářky školy.
- Zajišťuje úklidové prostředky pro provoz školy.
- Spravuje majetek školy (přesun části pracovní náplně hospodářky školy)
Návrat do tabulky
Školní jídelna – vedoucí ŠJ a hlavní kuchařka
- Řídí provoz školní jídelny a vede tým provozně obchodních zaměstnanců vedených hlavní kuchařkou
- Organizace stravování žáků a zaměstnanců
- Výroba občerstvení na akce školy … 
- Organizace stravovacích služeb – "Vaření přes ulici"
- Zajištění komunitních programů školy stravovacím servisem
- Hlavní kuchařka se spolupodílí s vedoucí ŠJ na sestavování jídelníčku a řídí tým kuchařek a pomocných sil ve školní kuchyni
Návrat do tabulky
Školník
- Organizace údržby, úklidu a domovnické služby – řídí provozní zaměstnance
- Technik BOZP, PO, CO
- Dohled nad dodavatelsky realizovanou údržbou školy
- Hlídá hospodaření s energiemi, pořizuje materiál na opravy
- ...
Návrat do tabulky
Sportovní areál školy – manager SA
- Organizace nájmů a uzavření nájemních smluv sportovní haly a venkovních sportovišť 
- Organizace jednorázových sportovních akcí školy, …, občanů
- Zajištění provozu odpolední a večerní vrátnice a údržby sportovního areálu školy
- Propagace - "PR" sportovních a komunitních akcí školy
- Organizace nájmů a uzavření nájemních smluv učeben a jednorázových akcí školy, …, občanů
- ...
Návrat do tabulky
Vedoucí střediska volného času a komunitních programů
- Organizace STŘEDISKA VOLNÉHO ČASU a od 1.2.2009 spolupráce s DDM Praha 10 – DŮM UM
- Organizace zájmových útvarů a dalších programů ve volném čase zejména žáků školy
- Propagace - "PR SVČ" a komunitních programů školy
- Kulturní akce pro děti, mládež i dospělé – komorní pořady, diskusní večery, poslechová setkání, …, divadlo, výstavy...
- Organizační zajištění akcí DVPP v rámci doplňkové činnosti školy
- ...
Návrat do tabulky

Personální a projektové řízení
- Personální agendu vede v plném rozsahu asistentka vedení školy, která má v své pracovní náplni oblast HR a část projektového managementu školy.
- Administrativně zajišťuje přijímání nových pracovníků. Dílčí úkony zajišťuje ředitel, jeho zástupci a ekonomka školy.
- Zajišťuje sledování platových postupů a nároků pracovníků.
- Zpracování mezd zajišťuje dodavatelská firma.
- Projektové řízení má na starosti nositel konkrétního projektu. 
- Řízení projektů spolufinancovaných EU vede projektový manager, který je spoluautorem charty projektu, hlavním autorem projektové žádosti, hlídá realizaci a vypořádání schválených projektů až do jejich ukončení.
Návrat do tabulky