Zemětřesení

Publikoval Jakub Holec
Datum 15.2.2022
Zemětřesení

Zemětřesení je náhlý pohyb zemské kůry vyvolaný uvolněním napětí (např. z pohybů litosférických desek). V lekci se zaměříme na zkoumání toho, proč jsou v některých místech planety zamětřesení častější, než na jiných místech.

Video záběrů z dronu krátce po zemětřesení v Turecku (6. 2. 2023): https://youtu.be/eyFWhKoFDf0

Jaké otázkly násn nadají po shlédnutí krátkého videa? ZÁPIS NA TABULY

Jaké otázky si dokážeme zodpovědět na začátku a na konci lekce?

 

POSTUP PRÁCE S KATALOGEM ZEMĚTŘESENÍ:

  1. Na webu školy si na stránkách předmětu Přírodopis otevřete lekci Zemětřesení (Učitelé - Předměty - Přírodopis - Př-deváťáci)
  2. Otevřete si link katalogu výskytů zemětřesní spravovaný Americkou geologickou službu (US Geology Survey) - https://earthquake.usgs.gov/earthquakes/search/.
  3. V katalogu zadejte magnitudo (velikost) 2,5+ Richterovy stupnice (ponecháte výchozí nastavení na webu). U polí 
  4. Do polí Start (začátek) a End (konec) zadáváte období, pro která si zobrazíte zemětřesení: 2025-11-01 00:00:00 do 2025-12-08 23:59:59.
  5. V nabídce níže zvolte Output Option (možnosti výstupu) a nechte výchozí nastavení Map & List (mapa a seznam), řazení (Order by - seřafit podle) nechte v původním nastavení ,,od nejnovějšího".
  6. Mapu s daty otevřete pomocí ,,Search" (vyhledat) dole a zobrazte si mapu celé Evropy.
  7. Do pracovního listu (mapy Evropy) zaznamenejte: a)  výskyt nejméně 8 zemětřesení s magnitudem 4,0+,  b) ke každému zemětřesení doplňte jeho magnitudo (velikost) dle Rychterovy stupnice - zjistíte po kliknutí na bod s daným zamětřesením.
  8. Do mapy Evropy si dokreslete průběh hranic litosferických desek (červené čáry).
  9. Odpovězte celými větami na 3 otázky pod mapou.

PL bude hodnocen jako práce v hodině z hlediska:

  • splnění výše uvedeného zadání
  • čitelnosti a přehlednosti vyplnění úkolů v PL
  • samostatnosti zpracování úkolu na základě zadaného postupu (následujeme postup a neděláme nic, co není v postupu uvedeno)

zdroje: