Tématický plán 8. ročník
měsíc |
téma |
učivo |
výstupy |
mezipředmětové vztahy |
září |
Úvod do výtvarného umění. Barokní umění a jeho výrazové prostředky. |
Řád učebny, kritéria hodnocení, učební plán. Úvod do baroka na základě porovnání odlišností výtvarných směrů - gotické, renesanční a barokní pojetí Madony s děťátkem. |
Bezpečné chování v učebně výtvarné výchovy, dodržování pravidel při práci, hodnocení a sebehodnocení práce, porozumění zadání práce. Žák odliší jednotlivá umělecká období, popíše jejich charakteristické znaky a pojmenuje je. |
Pravidla bezpečného chování a dodržování pravidel v dalších pracovních předmětech a výchovách – SP, VOZ, HV, DV. Novověk a historické souvislosti – D
|
říjen |
Barokní umění. Malba zátiší. Základní výrazové prostředky malby. |
Charakteristické znaky barokního malířství. Výrazové prostředky malby – kompozice, perspektiva, světlo a stín, modelace barvou. Základní vlastnosti barev. |
Žák zvládne základní pravidla kompozice, zná princip zlatého řezu. Dokáže barvou vyjádřit prostor a tíhu předmětů. Zná základní dělení barev a jejich vztahy, využije tyto znalosti v malbě. |
Třicetiletá válka a její vliv na společnost – D, VOZ, ČJ, HV Politické rozdělení světa - Z
|
listopad |
Barokní umění. Výrazový prostředek – šerosvit. |
Projekt – barokní zátiší. Sestavení vlastního zátiší s uplatněním principů baroka. Digitální fotografie s využitím šerosvitu. Malba zátiší technikou šerosvitu. |
Žák rozumí základním principům vzniku stínu. Fyzikální jevy světlo a stín uplatní při vytvoření vlastního zátiší. Napodobí světelné barokní prostředí. Aplikuje znalosti o šerosvitu v malbě. |
Každodenní život v minulosti, lidské postoje – D, VOZ, HV, ČJ Světlo a stín – F Digitální technologie - INF |
prosinec |
Dynamika a pohyb v barokním umění. Kresba figury. |
Kresba figury na barokním tématu Andělé. Proporce lidské postavy a záznam pohybu lidské postavy. |
Žák zvládne nakreslit postavu člověka v pohybu. Vytvoří lidské postavy s námětem andělů ve velké ploše, postavy tradičně dekoruje za účelem vánoční výzdoby školy. |
Tradice a svátky – VOZ, D, ČJ, HV, DV, SP Výzdoba školy - EV |
leden |
Alegorie a personifikace v barokním umění. |
Interpretace výtvarného díla – Matyáš Bernard Braun, sochy cností a neřestí. Barokní sochařství. Fotografie objektu. |
Žák zná význam slov alegorie, personifikace, atribut a symbol. Je schopen výtvarně vyjádřit lidské vlastnosti a emoce. Využívá digitální technologie ve vlastní tvorbě. |
Pocity a emoce – VOZ, DV, HV Personifikace a alegorie – ČJ Digitální technologie - INF
|
únor |
Hodnocení a sebehodnocení pololetí. Rokoko. Klasicismus. |
Sebehodnotící list žáka na práci ve VV. Typické prvky rokokového umění – ornament a dekor. Kontrast mezi přehnanou zdobností rokoka a střídmostí klasicismu. Typické prvky klasicismu. |
Reflexe dosavadní práce žáka. Žák porozumí společenským a historickým souvislostem v období konce baroka a nástupu klasicismu. Zná principy rozvíjení ornamentálního umění a dekoru. Graficky zpracuje námět lidského těla v ornamentu. |
Průmyslová revoluce a její vliv na společnost – D, VOZ, ČJ Filozofické směry a umění – D, VOZ, HV Lidské tělo - PŘ |
březen |
Klasicismus. Klasicistní portrét. Užité umění – design. |
Portrét spolužáka se zvýrazněním pozitivních vlastností. Proporce lidské tváře. Kresba, malba. Rozvoj měšťáckého života. Vývoj židle – užité umění design. Koláž. |
Žák uplatní ve své tvorbě základní princip proporce lidské tváře. Definuje pozitivní vlastnosti svého spolužáka. Vyjádří své sdělení v malbě. Navrhne design židle. Zná nábytek značky TON. Rozvine svoji představivost a kreativitu. |
Lidské tělo – PŘ Společnost v době průmyslové revoluce, rozvoj měst a měšťanské kultury – D, VOZ Lidské vlastnosti, morálka – VOZ, DV |
duben |
Romantismus. Grafické techniky – tisk z hloubky.
|
Základní prvky romantismu. Mystika, exotika a dramatické barvy jako výrazové prostředky k vyjádření citů a emocí v umění. Grafické techniky – tisk z hloubky, lept. William Blake a iluminace. Kolorovaná kresba. |
Žák popíše typické prvky romantismu, zná dílo Williama Blake, pracuje s výrazovými prostředky – písmo a kresba (grafické tisky, iluminace). Zná rozdíl mezi tiskem z výšky a tiskem z hloubky. |
Národní obrození a romantismus – D, ČJ, VOZ Mystika, tajemno a duchovno – VOZ, DV Návykové látky - VOZ |
květen -červen |
Impresionismus. Vznik moderního umění. Závěrečné hodnocení. |
Vznik impresionismu, hlavní výrazové prostředky. Sluneční světlo v malbě. Modelace barvou a světlem. Téma svět kolem nás - zachycení okamžiku a atmosféry. Plenér. Kresba pastely, kombinovaná technika. Hodnocení a sebehodnocení školního roku. |
Žák rozumí vzniku moderního malířství, chápe využití barev pro zachycení momentu, atmosféry okamžiku. Využívá barvy a tahy štětcem k vyjádření emocí. Pozná hlavní díla významných zástupců impresionistického malířství. Žák reflektuje svoji svojí tvorbu. |
2. polovina 19. století – D, ČJ Osobností a sociální výchova. Všechny výukové předměty. |
|