Hudební výchova- k čemu a proč...?

Publikoval Karolína Čiháková
Datum 4.7.2019

Možná si taky tuhle otázku pokládáte.

Hudební výchova je součástí systému základního vzdělání od počátku povinné školní docházky, respektive od dob, kdy ještě vzdělávání vůbec povinné nebylo a mohli si jej dovolit jen vyvolení. Vzdělanost v tomto oboru patřila vždy k dobrým mravům, jen se v průběhu staletí měnily nároky na žáky. Ale co dnes? Je to vůbec ještě potřeba, hudebně „vychovávat“ počítačovou generaci dětí 21.století? Na začátku školního roku jsme si v některých třídách pokládali dvě zásadní otázky: První... Co by měl umět žák, který končí devátou třídu z oboru hudební výchova? A druhou, zvlášť oblíbenou.. „K čemu mu to bude?“ Dopracovali jsme se k seznamu mnoha dovedností a znalostí, které by si někteří z vás přáli načerpat za 9 let studia, a když byl hotový, začal nám rovnou odpovídat na to „k čemu..“.

Je to jednoduché : chceme být vzdělaní, mít přehled, zkrátka „vyznat se“ . Možná proto, že chceme zítra uspět v testu nebo abychom jednou zazářili ve společnosti, zaimponovali partnerovi, mohli pomáhat svým dětem...a nebo možná proto, že někteří už cítíme, že život bude pestřejší, zajímavější a bohatší, čím víc VÍME. A co je tedy naším cílem? Náplní hodin hudební výchovy jsou činnosti rytmické, pěvecké, pohybové, poslechové a je to taky to prosté UČENÍ – objevujeme a zkoumáme hudbu ze všech možných stran, učíme se jí porozumět, a proto o ní musíme nejprve hodně vědět.

 A k tomuto ideálu bychom se rádi co nejvíce přiblížili :

 - rozumíme notovému zápisu a umíme se v něm orientovat

- umíme reprodukovat zahraný nebo zapsaný rytmus nebo část melodie

- dokážeme improvizovat na rytmickém nebo melodickém nástroji

- umíme zapsat svůj hudební nápad

 - zvládneme hru ve skupině, řídíme se gesty dirigenta

- umíme být dirigentem

- máme bohatý repertoár písní lidových i umělých

- zpíváme jednohlasně i dvojhlasně - umíme pracovat se svým hlasem, správně dýcháme, artikulujeme a intonujeme

- víme, co je jevištní pohyb a jevištní řeč

- vyznáme se v uměleckých slozích

 - známe významné hudební skladatele a některá jejich díla

 - některé skladby rozeznáme poslechem

 - rozumíme hudebním výrazovým prostředkům a umíme s nimi pracovat ve vlastní hudební produkci

- známe mnoho hudebních nástrojů, známe jejich barvu zvuku, způsob tvoření tónu, užití a u některých i historický vývoj

- známe tance standartní, latinsko-americké, lidové, historické a některé tance „odjinud“

 - umíme několik základních kroků a zvládneme zatančit ve dvojici i ve skupině

- orientujeme se na naší kulturní scéně

– víme, kde vyhledat aktuální kulturní akce

- rozeznáváme některé hudební žánry

Páni....to toho je! A ještě to není úplně všechno – v seznamu chybí přehled o hudebních formách, správná hra na jednoduché nástroje Orffova instrumentária, schopnost popsat slyšenou skladbu, umět používat základní hudební pojmy v italštině (mateřský jazyk hudby) a asi bych přišla ještě na pár dalších zajímavostí. Ale už nebudu strašit - vždyť nakonec...máme na to celých 9 let. Přála bych si, aby to byla léta radostného objevování pro všechny, jenže to je přání nerealistické, ba přímo idealistické. Ale co naplat ...já JSEM IDEALISTKA :-)