Dálková výuka češtiny na týden 30. 3. - 3. 4. 2020

Publikoval Tom Tychtl
Datum 27.3.2020
Dálková výuka češtiny na týden 30. 3. - 3. 4. 2020

Přátelé,

zvládli jsme společně už dva týdny distanční výuky. A musím říct, že jste skvělí tím, jak rychle jste se s novou formou výuky "zakamrádili". Je to náročné, vím o tom. Nejsme tolik zvyklí plánovat si sami studijní čas a teď, když nechodíme fyzicky do školy, nás k tomu ani nic pořádně nenutí. Přesto spousta z vás zvládla rozvrhnout si čas na učení a čas na odpočinek, který je v tuhle chvíli taky velmi důležitý :-)
Stalo se mi také, že někteří to s časem neodhadli nebo je toho na ně moc. V takovém případě není nic jednoduššího než napsat mi (případně třídním učitelům), že nestíháte. Rád vám dám více prostoru nebo vám i jiným způsobem pomůžu. Důležité pro mě ale je, abych vůbec věděl, že nestíháte. Pokud taková situace nastane, tak se mi prosím ozvěte mailem ;-) Děkuji. Také vás chci poprosit o další věc: Čtěte tato zadání pečlivě, vše je zde napsáno ;-)

Vyjádření k minulému týdnu:

Sloh jste zvládli levou zadní, což mě těší. Když nebyla práce úplně v pořádku, tak jsem ji okomentoval a navrhl vylepšení, které jste následně předělali. Takhle to uděláme i s případnými dalšími pracemi. Děkuji za všechny fotodokumentace vašich výtvorů, zpříjemnili jste mi den!
Test dopadl víceméně dobře. Vy, kteří jste už podstoupili konzultace, případně jste v testu dosáhli alespoň 80%, máte splněno a už jsem vám napsal jedničky. Vy, kteří jste ještě konzultacemi neprošli, nezoufejte. Vypíšu je na příští týden, v Teams vám přijde pozvánka, tak to prosím kontrolujte. A obecně vás poprosím, abyste si ještě zopakovali pády. Pořád vám dělají problém. Pokud si nebudete jisti, napište si je někam bokem, ať je máte na očích, a využijte takové pomůcky při úkolech, kde se po vás pády chtějí ;-)
V dílnách čtení mi děláte obrovskou radost. Lidé, kteří četli spíše málo, teď čtou více. Ti, kteří četli hodně, teď lámají rekordy. Jen tak dál, vážení! Vaše výběry knížek jsou více než zajímavé. A stále platí, že vám rád pomohu vybrat další knihu, pokud jste nějakou dočetli a nevíte, co číst dále. Stačí se ozvat :-)

Zadání na týden 30. 3. - 3. 4. 2020

Dílna čtení:
Opět si najděte minimálně dvakrát týdně čas na čtení knihy. Funguje to zatím pěkně, budeme v tom pokračovat. Krom záznamů z dílen čtení vás tento týden čeká ještě jeden kreativní úkol.
Je možné, že už jste nějakou knihu dočetli. Případně už máte vaši knihu hodně rozečtenou. Mně se občas stává, že začínám postupně zapomínat, co všechno se v knihách, které jsem přečetl, stalo. Naštěstí máme možnost vytvořit si plánek, který nám to zmapuje.
Vyberte si: Buď použijte knihu, kterou právě čtete, nebo využijte knihu, kterou jste v rámci letošního školního roku přečetli. Vyberte hlavní postavu a zmapujte z jejího pohledu, které důležité události se pro ni v knize staly (hlavní zápletky). Můžete také zanést vedlejší události (vedlejší zápletky). Nechám na vaší kreativitě, jak plánek vytvoříte. 
Já jsem vytvořil jeden za svou knihu. Přečetl jsem teď nedávno knihu Popmusic z Vittuly. Zakreslil jsem nejdříve hlavní postavu Mattiho a postupně jsem vytvořil jednotlivé důležité body, které se pro Mattiho v knize staly. Červeně je znázorněna hlavní zápletka, zeleně jsou pak vedlejší zápletky, které třeba i dokreslovaly zápletku hlavní. Podívejte se na můj plánek, můžete se jím inspirovat a takto může vypadat třeba ten váš. Pokud vás ale napadne jiný způsob, jak tento úkol zpracovat, s chutí do toho!

Plánek děje knihy očima hlavního hrdiny

Psaní:
Všiml jsem si, že komunikace na emailu má své mouchy. Proto bude psacím úkolem toho týdne jednoduché zadání: Napíšete mi email tak, aby v něm bylo všechno, co tam má být.
Zde vám přikládám odkazy, kde najdete NÁVOD (to se nám teď po minulém týdnu hodí) a nějaké TIPY. Vy mi napište mail, ve kterém mi napište nějaký zážitek z těchto dnů, co jsme zavřeni doma. Objevili jste nějakou fajn hru na počítač? Doporučte mi ji! Znáte nějakou dobrou muziku? Sem s ní! Přišili jste omylem bratrovi roušku k jeho oblíbeným teplákům? Podělte se o historku! Obsah emailu nechám na vás, ale chci, aby měl všechny náležitosti, které má taková komunikace mít: oslovení, pozdrav, správně vyplnění předmět emailu a tak dále.
Tento úkol můžete splnit v rámci odevzdávání ostatních úkolů (například napsat správně mail a zároveň v něm odevzdat úkol z dílen čtení).

Mluvnice:
Blížíme se konečně k vedlejším větám. Abychom ale toto učivo zvládli, potřebujeme si zopakovat něco, co už s železnou přesností umíme: větné členy. V Sciodatu jsem vám zase zadal test, tentokrát na větné členy. Myslím, že by s tím neměl být problém. Zároveň se na youtube objevila výborná videa, která se větným členům věnují a která mohu vřele doporučit. Pokud si nebudete ve větných členech něčím jisti, podívejte se na ně. Zde dávám odkaz na PŘÍVLASTEK, ale na tomto kanálu naleznete i další větné členy.

Hodnocení:
Hodnocení zůstává stejné jako minulý týden. Za každou část dostanete známku. Tudíž opět můžete získat tři známky (dílna čtení, psaní, mluvnice) plus přápadné další známky za úkoly navíc, pokud nějaké vypracujete. Co se týče testu z mluvnice, pokud dosáhnete 80% a více, dostáváte automaticky jedničku. Pokud dosáhnete menších procent, domluvíme si konzultaci, zjistíme, kde jste chybovali a proč a poté vám dám jedničku.
Čas na odevzdání máte zase až do pátku.

Shrnutí:
- minimálně 2x týdně číst + plánek děje knihy očima hlavního hrdiny -> vyfotit (oskenovat) a poslat emailem
- napsat správně email s obsahem, který si vyverete vy -> poslat mně
- vyplnit test ve Sciodat (případně se pak zúčastnit konzultace)

Závěrem bych chtěl říct, že to třeba ze začátku vypadalo náročně a skoro až děsivě, ale s tímto přístupem, který jste za tyto dva týdny ukázali, dokážeme všechno a ještě kvalitně. Každý den mi dokazujete, že zvládnete leccos a že jste kreativní lidé, kteří už mají taky svojí hlavu. Ne, že byste mi nedělali radost už ve škole, ale teď to vidím skoro dvakrát tolik. Asi to bude tím, že se nemůžeme teď vídat naživo. Tak zůstaňme pozitivní a doufejme, že už to brzy opadne!

Tom Tychtl