Děti, které čtou, jsou úspěšnější ve škole i v životě

Paní učitelka Jana Kopecká ze si dnes povídala s Luckou Výbornou třeba o tom, jaké to je učit v jedné třídě spolu s dalším učitelem nebo jak dlouhá je cesta od učení se číst ke čtenářské gramotnosti. Odkaz na celý rozhovor http://rozhl.as/335
Základní škola Kunratice patří k prvním školám, které se před osmi lety zapojily do projektu Pomáháme školám k úspěchu.

Kdybychom všichni četli jednu knihu nebo kdybych dětem knihu vnutila, nemohla by daná kniha zaujmout všechny.

Čte vaše dítě? A možná ještě důležitější otázka: skutečně rozumí tomu, co čte? „Chceme, aby naši žáci nad textem přemýšleli, aby pouze nehltali písmenka, ale aby dokázali vyvozovat vlastní závěry,“ říká v rozhovoru s Lucií Výbornou učitelka a odbornice na čtenářskou gramotnost Jana Kopecká.

Že je vaše dítě na knížky ještě malé? Omyl. Podle Jany Kopecké se dá čtenářská gramotnost rozvíjet už u prvňáčků. A dokonce i u nečtenářů. „Než děti nastoupí do školy, budují si vztah ke čtení prostřednictvím toho, jak si s nimi čtou máma a táta. Tam vzniká vztah ke knihám,“ popisuje.

Ať už je dítě jakéhokoliv věku, jedno platí vždy: mělo by číst knihy, které ho baví. „Kdybychom všichni četli jednu knihu nebo kdybych dětem knihu vnutila, nemohla by daná kniha zaujmout všechny,“ vysvětluje učitelka, která se svými žáky provozuje takzvané čtenářské dílny. Během nich si každé dítě čte vlastní vybranou knížku.

Čtení je pro každého

Čtení má podle ní větší význam, než si velká část lidí myslí. Významně totiž podporuje úspěchy ve vzdělávání jako takovém. „Každodenní čtení přispívá tomu, že je žák úspěšný i v jiných předmětech. A dokonce i v životě.“
Princip je jednoduchý. Pokud dítě pravidelně čte, dokáže se lépe vyjadřovat, a to jak ústně, tak písemně. „Musíme to ale v dětech pěstovat. Například součástí našich čtenářských dílen je společné sdílení, kdy si o knihách děti povídají. Tím se kultivuje jejich vyjadřování a učí se naslouchat jeden druhému.“

Dobrý čtenář se přitom může stát z každého. Včetně velmi živých nebo hyperaktivních dětí. „Podobných dětí mám pár ve třídě. Když mají možnost číst si knížku nebo ji alespoň prohlížet, deset minut to vydrží. Maximálně si odběhnou na záchod,“ usmívá se Jana Kopecká.

Odkaz na celý rozhovor http://rozhl.as/335

Příspěvek

Publikován: 26.6.2018

Vytvořil(a): Vít Beran

Kalendář akcí

Čt
20.9.
Pedagogický den a odpoledne s Květou Krüger a s Badatelským cyklem profesního učení
08:00 - 16:30

Dopoledne - návštěvy v hodinách podle domluvených kritérií, individuální podpora... Odpoledne - skupinový koučink pro 6 - 16 pedagogů rozdělených do dvou skupin - spolufinancováno projektu Šablony OPVVV II - CZ.02.3.68/0.0/0.0/18_064/0009211, 1.9.2018 - 31.8.2020 a projektu Pomáháme školám k úspěchu

Akce ŠD - Divadlo Kukačka - O víle Květince
13:30 - 15:00

pro přihlášené - vstupné 50,- Kč

Pedagogické odpoledne
14:00 - 16:30

Společné ročníkové a oborové plánování, sdílení a vyhodnocování.

Představení Květy Krüger v nové roli
14:15 - 14:45

navazuje setkání pro zájemce s Květou, Janou, Ilonou a Terezou k zavádění formativního hodnocení



21.9.
DVPP - Hana Hartychová
07:10 - 19:15

Výchova k respektu a toleranci, Gender Studies, o.p.s.


So
22.9.
Florbal
09:00 - 16:00

Start98 starší žáci


Ne
23.9.
Florbal
08:15 - 18:00

Start98 Jun. II.liga

Florbal
17:00 - 20:00

Wizards DDM P-10

Florbal
20:00 - 21:30

Emco Cholerics


Po
24.9.
3.AB - plavecký výcvik
07:10 - 10:45


Út
25.9.
PRVNÍ SBĚROVÉ DNY
07:10 - 07:55

Sběr starého papíru opět začíná. To, co nasbíráme přilepší třídním fondům, ale třeba i našim adoptovaným zvířatům v pražské ZOO. Víte kteří to jsou?


St
26.9.
PRVNÍ SBĚROVÉ DNY
07:10 - 07:55

Sběr starého papíru opět začíná. To, co nasbíráme přilepší třídním fondům, ale třeba i našim adoptovaným zvířatům v pražské ZOO. Víte kteří to jsou?

SYSTEMIKA – SYSTEMICKÉ VEDENÍ
07:10 - 19:15

Výcvik www.systemickafabrika.cz